Het was de kunstschilder Octave Landuyt die kort na de Tweede Wereldoorlog het logo ontwierp dat het uithangbord zou worden van de West-Vlaamse familie Van Marcke: een blauw zeepaardje. Het was ook Landuyt die stichter Raymond Van Marcke aanmaande een toonzaal te bouwen waarbij badkamers werden geshowd als totaliteit, inclusief kranen, wandtegels, toilet, enzovoort.
De toonzaal in Kortrijk werd een primeur voor België, en wellicht ook voor onze buurlanden. Het werd een groot commercieel succes. Maar wanneer Raymond Van Marcke in 1976 overleed, was zijn opvolging slecht geregeld. Twee van zijn zonen, Jean en Bruno, verlieten het bedrijf dat in handen kwam van Carl Van Marcke. Wanneer deze in 2010 onverwachts overleed kwam de leiding in handen van zijn twee kinderen, Peter en Caroline.
De groep Van Marcke omvat nu meer dan 50 bedrijven, die hoofdzakelijk actief zijn in twee sectoren: de distributie, voornamelijk van sanitaire bouwmaterialen, keukens en verwarming, en de industrie. De eerste activiteit is de belangrijkste en staat voor 90 procent van de omzet van het bedrijf. Doorheen de jaren incasseerde de afdeling industrie zware klappen. Een van de industriële pijlers (de producent van kantoormeubelen Mewaf) zag zijn omzet decimeren. Het personeelsbeleid moest volgen.
De groep richt zich meer en meer op de thema’s als ecologie en energiebesparing. Wanneer je actief bent in de sector sanitair en verwarming is dat een dankbaar onderwerp. Meest opmerkelijk onderdeel van de groep is de bank Izola, ingeplant op het eiland Malta. Volgens het management beschikt Malta over een vooruitstrevende financiële wetgeving. Alle bankverrichtingen van alle bedrijven van de groep verlopen dan ook via Malta en Izola. In 2014 lanceerde Van Marcke consumentenkredieten via zijn Izola Bank. ‘Met het consumentenkrediet zetten we de volgende stap. Installateurs plaatsen geld op hun spaarrekening en dat gebruiken we om in onze sector te investeren.’, zegt bestuurder Caroline Van Marcke.