Het is mooi te kunnen bogen op een 130-jaar oude traditie als koekjesfabrikant. Het is minder mooi echter wanneer je klanten dreigen mee uit te sterven met je traditie. En dat is wat lijkt te gebeuren met de gekende Ieperse koekjesfabrikant Jules Destrooper. De jonge generaties lijken hun weg niet te vinden naar het ruitvormige boterkoekje. Over 2018 draaide het bedrijf 1,8 miljoen euro verlies bij een teruglopende omzet van 35 miljoen euro. Guido Vandermarliere kocht Destrooper in 2015 over van de ruziënde achterkleinkinderen van Jules Destrooper. Vandermarliere verkocht in 2012 zijn roltabakbedrijf Gryson voor 475 miljoen euro aan het Japanse Tobaccco Company en herbelegt een deel van die opbrengst. Hij wil nu Destrooper terug op de rails zetten. Te beginnen met een kapitaalverhoging van 3,4 miljoen euro.
Vandermarliere zette alvast een nieuwe CEO aan het hoofd van Destrooper. Ives Depoortere, vroegere CEO van Iglo België, moet de reorganisatie in goede banen leiden. Die reorganisatie houdt in dat de fabriek in Lo-Reninge wordt gesloten en de productie wordt geconcentreerd in de fabriek van Ieper. Het bedrijf krijgt een nieuwe administratieve hoofdzetel in Oostkamp. Tegelijkertijd moeten nieuwe, jonge consumenten in eigen land worden aangesproken. En moet de export worden ondersteund, naar onze buurlanden en de Verenigde Staten. Die export staat voor 60% van de omzet van het bedrijf. “We blijven investeren in de toekomst. Daarom hebben we ons kapitaal verhoogd.” zo zegt Depoortere in de krant L’Echo. 2019 was nog een overgangsjaar. 2020 moet weer groei inhouden.