EXCLUSIEF – Nieuwe luchtvaartmaatschappij Maastricht Cityliner moet Euregio Maas-Rijn bedienen

Er is een nieuwe regionale luchtvaartgroep in de maak die zal opereren vanuit de regionale luchthaven van Maastricht. Onze redactie verneemt dat momenteel 6,5 miljoen van de nodige 8 miljoen euro daarvoor verzameld is. De nieuwe regionale luchtvaartgroep wil een kwalitatieve en sterk gepersonaliseerde service leveren met vluchten naar onder meer Londen en München. Er zijn nogal wat linken met België. Zo is de Limburgse Reconversiemaatschappij (LRM) betrokken bij het dossier en wordt er ook onderhandeld met de groep ASL. Die is in handen van Tony Beeuwsaert en Philippe Bodson. ASL verzorgt momenteel hoofdzakelijk zakenreizen. De discrete ondernemer Tony Beeuwsaert is onder meer bekend als eigenaar van de voetbalploeg Zulte-Waregem.



Om het project op te starten is 8 miljoen euro nodig waarvan 5 miljoen kapitaal en 3 miljoen bankfinanciering. Er zouden nu reeds toezeggingen zijn van onder meer de Nederlandse groep VDL/Nedcar van Wim Van der Leegte en van vastgoedontwikkelaar Ward Vleugels. Die laatste verkocht zijn parkeergroep Q-Park in 2018 aan het Amerikaanse KKR voor 3 miljard euro, na aftrek van schulden goed voor 1,8 miljard euro opbrengst. Vanuit overheidshoek kan het project rekenen op de financiële steun van de investeringsmaatschappij LIOF in Nederland en LRM in België. Met ASL wordt onderhandeld over de exploitatie. Er zou worden gevlogen met een Embraer 145 toestel, goed voor 50 passagiers.

Het initiatief speelt in op de economische groei binnen de Euregio Maas-Rijn, gekoppeld aan het verregaande gebrek aan kwaliteit bij de low cost carriers zoals Ryanair. Van die laatste wordt wel eens gezegd dat ze passagiers meer behandelen als te transporteren goederen dan als klanten. Maastricht Cityliner neemt zich voor precies het tegenovergestelde te doen. Avond- en ochtendvluchten met een meer zakelijk publiek kunnen worden aangevuld met dagvluchten naar upmarket ontspanningsbestemmingen. Voor de luchthaven van Maastricht zou dergelijk kleinschalig initiatief welgekomen zijn. De luchthaven staat meer en meer onder druk om zwaar goederentransport en de daarmee gepaard gaande lawaaihinder af te stoten. Onder meer de luchthaven van Luik staat klaar om dat op te vangen. Nachtvluchten zijn nu al niet langer toegelaten in Maastricht.

Zolang de laatste kapitaalronde niet is afgerond, hebben de initiatiefnemers beslist geen bijkomende commentaar te geven.


Download PDF