Familie D’Ieteren ruilt auto’s voor fietsen

De hoofdzetel van D’Ieteren in Elsene waar het gelijkvloers wordt omgebouwd tot een fietsenwinkel. (Foto: D’Ieteren)

De familie D’Ieteren, de oudste auto-importeur van ons land, koestert grote ambities op de fietsmarkt. De voormalige Audi-showroom aan de hoofdzetel van het hun bedrijf in Elsene wordt omgevormd tot de grootste fietsenzaak van Brussel. Meer symbolisch kan het niet worden. De snel veranderende markt van de personenwagens laat D’Ieteren meer en meer achter zich. Binnen het plan ‘D’Ieteren visie 2025’ zoekt het bedrijf al langer naar nieuwe mogelijkheden om te diversifiëren en zich om te vormen tot een zogenaamde mobiliteitsspeler. Met hun investeringsbedrijf Lab Box stapt ze in start-ups inzake elektrische laadoplossingen zoals EDI, het auto deeldienstenbedrijf Poppy, de tweedehandsleasing Lizy en Skipr, het denk platform voor bedrijfsmobiliteit.

De plannen voor de uitbouw van een landelijk netwerk van fietswinkels werden ook al symbolisch bekend gemaakt in het magazine Auto55. Dat netwerk moet worden uitgebouwd onder leiding van Karl Lechat, de voormalig CEO van Skoda Import. “Het is de bedoeling dat we onze eerste winkel openen in maart-april 2022 in Brussel. Daar zullen we onze ex-Audi-showroom in de Maliestraat omtoveren tot een van de grootste fietswinkels van Brussel”, zegt Karl Lechat. “Dit heeft toch wel een symbolische waarde. We zien dat automerken vandaag steeds vaker wegtrekken uit stadscentra. Zulke stadsgarages zijn ideale fietswinkels. Er komt niet alleen een grote showroom. Er is ook plaats voor een indoor testbaan, een gescheiden ingang voor fietsonderhoud en veel stockageruimte.”



Via overnames wil D’Ieteren binnen vijf jaar een nationale keten uitbouwen, te beginnen met Brussel en Antwerpen. “We hebben niet de expertise van de fietswinkels, maar wel de expertise om een netwerk te creëren, een groot portfolio van fleetbedrijven en knowhow op het vlak van marketing, sales en het online platform. We kiezen voor omnichannel sales: een fysiek netwerk gecombineerd met een sterk online platform en een mooi portfolio van merken”, legt Karl Lechat uit in Auto55. “De fietsenmakers hebben meestal een beperkter aanbod. Ze zijn lokaal verankerd, maar missen de online support. Daarnaast zijn er grote online spelers, maar die hebben geen fysiek netwerk of menselijke touch. Wij willen beide aspecten combineren.” Het is niet bekend welk budget Lechat meekrijgt voor het uitbouwen van de fietsdivisie. Met haar beslissing volgt de familie D’Ieteren de distributiefamilie Colruyt. Die bouwt de Colruyt-fietsenwinkel Bike Republic uit. De supermarktfamilie kocht in 2019 de zieltogende fietsenketen Fiets! van Hendrik Winkelmans.

De autodivisie van D’Ieteren is invoerder van alle Volkswagen-merken in ons land: VW, Audi, Skoda, Seat, Porsche, Bentley, Lamborghini en Bugatti. Daarmee heeft het concern bijna een kwart van de markt voor nieuwe auto’s in handen. Recent kwam die divisie in het nieuws nadat werd beslist dat ze niet aanwezig zal zijn op het Autosalon. Eerder al diversifieerde de familie D’Ieteren met de aankoop van het Italiaanse luxemerk Moleskine en de verdeler van onderdelen voor hoogtewerkers TVH Parts.