Guido Dumarey valt elektrische strategie Europese commissie aan

Guido Dumarey (Foto: Belga Images)

De ondernemer Guido Dumarey weet alles van motoren voor personenwagens. Met zijn bedrijf Punch produceert hij de meest geavanceerde transmissiesystemen voor wagens. Nu zet hij openlijk de aanval in tegen de dwingende strategie van de Europese commissie om alles in te zetten op elektrische wagens. ‘De Europese Commissie zet vandaag alleen in op elektrische mobiliteit, maar zij moet dat toch niet dicteren? Ze moet technologie neutraal zijn.’ zo zegt hij. De ondernemer vindt dat er plaats is voor waterstof als alternatief. En conform zijn verleden voegt hij de daad bij het woord. Hij koopt de Italiaanse divisie van de Duitse autotoeleverancier Vitesco Technologies over. De twee overgenomen fabrieken en de ontwikkelingsdivisie staan voor 300 miljoen euro omzet en 800 werknemers. Hij wil de technologie van het overgenomen bedrijf gebruiken voor de ontwikkeling van een motor met waterstoftechnologie.

Wie nu al dan niet verplicht door zijn werkgever met een full elektrische wagen moet rijden, gaat op zoek naar beschikbare laadpalen. De capaciteitsproblemen nemen daarbij tastbare vormen aan. Iedereen lijkt zich daarbij neer te leggen bij de keuzes die worden opgelegd door de Europese commissie. Zo niet Guido Dumarey. Hij vindt dat er plaats is voor waterstof als alternatief. In de Tijd wijst hij er op dat de Saoedische oliereus Aramco en autobouwers als het Chinese Geely en Renault ook samenwerken voor verbrandingsmotoren op waterstof.



De overname van Vitesco Technologies Italy kadert in die ambitie. Het Toscaanse bedrijf ontwikkelt en produceert injectoren, de componenten die brandstof in de verbrandingsmotor inspuiten. Ooit opgericht door het Duitse Siemens heeft het bedrijf twee grote sites in Fauglia en San Piero a Grado, beide in de regio Pisa. Einddoel van Dumarey is een waterstofmotor in de markt te zetten die evenveel kost als een fossiele Euro 6 of Euro 7, maar geen emissies heeft. “We gaan frontaal in de aanval tegen andere zero-emissietechnologie.” zegt hij in de krant.

Dumarey wil de technologie van Vitesco gebruiken om verbrandingsmotoren op waterstof te verbeteren. “We kopen dit bedrijf om zelf technologie in handen te hebben zodat niemand ons kan blokkeren.”, zegt hij. Eerder dit jaar kreeg hij van de Europese Investeringsbank (EIB) 40 miljoen euro financiering voor waterstoftechnologie en sloot hij een akkoord met de motorendivisie van Renault. Met de overname streeft hij met zijn groep Punch naar een omzet van 1 miljard euro.