De groep La Lorraine, producent van verse en diepgevroren bakkerijproducten, investeert tussen nu en 2030 200 miljoen euro in vier nieuwe productielijnen. Vier nu al vernieuwde productielijnen werden eerder deze week officieel in gebruik genomen door premier Alexander De Croo (Open VLD). La Lorraine boekte vorig jaar een omzet van 1,2 miljard euro. Het bedrijf is het levenswerk van Guido Vanherpe en is volledig in handen van zijn familie. De groep controleert ook de broodjesketens Panos en Deliway. De voorbije jaren voerde Vanherpe zijn dividendenbeleid fors op tot 9 miljoen euro bruto vorig jaar. De voorbije tien jaar keerde het bedrijf gecumuleerd 66 miljoen euro dividend uit. Guido Vanherpe is ook bestuurder van Mediafin, de holding boven de kranten De Tijd en L’Echo en in handen van de familie De Nolf (Roularta) en de Hurbain (Le Soir). Tot voor kort was hij ook bestuurder van de vermogensbank Degroof Petercam. Een nieuwe berekening brengt het vermogen van de familie Vanherpe op 717 miljoen euro, goed voor een 51ste plaats in onze ranglijst.
Met de aangekondigde investering van 200 miljoen euro moet de capaciteit voor diepvriesbroden, -donuts en -koffiekoeken verdubbelen tegen 2030. Dat levert meteen ook 350 nieuwe jobs op. Het gaat om de grootste investering ooit in België van de familie Vanherpe. La Lorraine bakt de producten deels af, vriest ze in en verdeelt ze naar supermarkten, hotels, restaurants en broodjeszaken over heel Europa. Eens ter plaatse worden de producten verder afgebakken. La Lorraine telt 4.800 werknemers. Vorig jaar boekte de groep een omzet van 1,2 miljard euro, goed voor een cash flow van 131 miljoen euro en een netto winst van 34 miljoen euro. Op termijn wil Guido Vanherpe de derde grootste Europese groep worden van diepvries bakproducten. De Oost-Vlaamse fabriek exporteert naar heel West-Europa. Groeimogelijkheden zijn er nog in Duitsland, Scandinavië, Nederland, het VK en Italië. De groep bouwde onder meer fabrieken in Polen, Tsjechië en Roemenië, waar uitbreidingswerken aan de gang zijn. De Europese markt groeit gemiddeld 5 tot 10 % per jaar. La Lorraine mikt daarbij zelf op een jaarlijkse groei van 10 %.