Familie De Nolf [131]

Rik De Nolf

Vermogen € 213 851 000
Gekend als Roularta Media Group
Activiteit Media
Inplanting Roeselare
Tendens Stijgend
Huidige positie 131


De Roeselaarse advocaat Willy De Nolf startte in 1954 met een eigen commerciële drukkerij en uitgeverij. Zijn eerste product werd De Krant van West-Vlaanderen, later De Streekkrant, een groep van een vijftigtal plaatselijke gratis huis-aanhuisbladen met een totale oplage van meer dan 2,5 miljoen exemplaren. Het is dit product dat de basis zal vormen van de latere expansie van de Roularta-groep.

In 1971 lanceert De Nolf de publicatie van zijn eerste tijdschriften. Het nieuwsmagazine Knack wordt het journalistieke boegbeeld. Daarnaast staat het zakenblad Trends. Aan Franstalige kant staat Le Vif/L’Express naast Knack en Tendances naast Trends. Momenteel is Roularta naast de Persgroep van de familie Van Thillo referentieaandeelhouder van de commerciële televisiezender VTM. Roularta investeerde ook in lokale radio en televisie om op die manier een volledig aanbod te kunnen bieden aan de advertentiemarkt. Doelgroepenzender Kanaal Z behoort eveneens tot de groep. Rik De Nolf heeft altijd de ambitie gehad om een eigen krant uit te geven. De verschillende West-Vlaamse weekkranten krijgen in 1996 samen met De Weekbode de overkoepelende titel Krant van West-Vlaanderen. Met de overname van Het Wekelijks Nieuws in 2000 is de hele provincie verenigd in één titel, Krant van West-Vlaanderen met 11 stadsedities. In 2006 volgt de meest opzienbarende overname van Roularta in Frankrijk, namelijk de Groupe Express-Expansion.

Drie jaar later volgt de weerslag. Roularta wordt geconfronteerd met een tegenvallende reclamemarkt en draait verlies. Rik De Nolf moet alle zeilen bijzetten om het schip overeind te houden. Het doet meteen vragen oproepen over zijn opvolging. Die taak lijkt weggelegd voor zijn dochter Katrien en zijn schoonzoon Xavier. Maar de komst van het duo in het bedrijf leidt tot een halve leegloop bij het management. ‘Ik heb een heftige periode achter de rug, met een flinke herstructurering, het financieel zware weer waarin Roularta was beland enzovoort. Daardoor was ik inderdaad moe op het einde van 2009, maar ik denk dat toen veel mensen moe waren. Nu voel ik me beter,’ zo zegt De Nolf in 2011 in De Standaard. De Nolf, die zelf een groot deel van zijn tijd in Parijs woont, is zijn dochter altijd blijven verdedigen: ‘Binnen Roularta heerst een bepaalde bedrijfscultuur en die ligt niet iedereen. Het klopt dat we zeer salesgedreven zijn. Niet iedereen kan dat of houdt dat vol. Maar hier werken veel trouwe medewerkers, twintig, dertig jaar, omdat ze die spirit ook hebben. Trouwens, toen we in 2009 snel moesten herstructureren, heb ik ontdekt hoe belangrijk het is dat je kunt rekenen op je familieleden die dag en nacht voor deze onderneming werken.’

In 2015 besloot Roularta om hun Franse activiteiten te verkopen aan de mediagroep rond de zakenman Patrick Draghi. Daardoor boekte Roularta een verlies van 142,477 miljoen euro, in 2014 leden ze al een verlies van 57,9 miljoen euro. Nu de Franse zorgen achter de rug zijn, kan Roularta zich opnieuw concentreren op de thuismarkt. Het bedrijf wordt nu geleid door Xavier Bouckaert en zijn echtgenote Katrien De Nolf.

In de herfst van 2017 kwam het verrassende nieuws dat de familie De Nolf haar 50 procent participatie in Medialaan (VTM) verkocht aan De Persgroep van Christian Van Thillo. Die betaalde daarvoor 217 miljoen euro in cash plus daar bovenop zijn 50 % participatie in Mediafin (De Tijd en L’Echo). De familie herinvesteert een deel van die opbrengst in de overname van het vrouwenmagazineportfolio van Sanoma Media Belgium. Dat omvatte de merken Libelle, Femmes d’Aujourd’hui, Flair, Feeling & Gael, als ook La Maison Victor, SheDeals, Loving You, Zappy, Communiekrant en Kids Only. Die bladen waren in 2017 goed voor een omzet van ongeveer 78 miljoen euro. Roularta legt er ruim 33 miljoen euro voor op tafel.