De aannemers Jan De Nul en Willemen, beiden in handen van de gelijknamige families, hebben samen met de investeringsgroep Tinc de holding SPI.RO HoldCo opgericht. RO staat hierbij voor de ring rond Brussel, SPI of Single Point Interchange is een voor Vlaanderen nieuwe kruispuntoplossing. Het is een kruispunt met intelligente verkeerslichten boven op de snelweg waar de op- en afritten samenkomen. Concreet zal de groep de zogenaamde turbineknoop tussen de Leopold III-laan in Zaventem en de Brusselse ring ombouwen. Dat moet leiden tot een betere bereikbaarheid van de luchthavenregio. De werken gaan 200 miljoen euro kosten, een investering van de Vlaamse overheid in een PPS (publiek-private samenwerking) constructie.
Tinc controleert 50 % van de samenwerking, Jan De Nul staat voor 35%, 15 % is in handen van BE.Scharppp. Die laatste is voor gelijke delen in handen van de Mechelse aannemer Willemen en de Luxemburgse groep BBGI. Samen moeten ze het knooppunt in Zaventem herontwikkelen. Dat is noodzakelijk omdat de grootte en de locatie van de huidige turbineknoop niet voldoet aan de vereisten voor een verkeersveilige omgeving. De tussenafstanden tussen de turbineknoop en de verkeerswisselaar van de Ring rond Brussel met de E19, evenals de afstand tussen de turbineknoop en het aansluitingscomplex van de Henneaulaan, zijn te kort. Hierdoor moeten bestuurders vaak snel van rijstrook wisselen op een te korte afstand. Komt daarbij dat de bestaande turbine fly-over in slechte staat verkeert en dringend toe is aan vervanging. De huidige toestand van de fly-over leidt tot potentiële veiligheidsrisico’s en belemmert een vlotte doorstroming op de Ring rond Brussel.
De bestaande drukke turbineknoop wordt daarbij getransformeerd tot een stadsboulevard, compleet met een groen park. Daarnaast worden de op- en afritten volledig heringericht, inclusief een nieuw kruispunt boven op de Ring. Dit ‘single point interchange’-principe met slimme verkeerslichten zorgt voor een soepelere verkeersdoorstroming. De SPI of Single Point Interchange is een voor Vlaanderen nieuwe kruispuntoplossing. Het is een kruispunt met intelligente verkeerslichten boven op de snelweg waar de op- en afritten samenkomen. Dit wil zeggen dat op- en afritten van beide rijrichtingen van de R0 op dit kruispunt aansluiten. Anders dan bij de klassieke aanpak met aparte verkeerslichten voor elke rijrichting, gebeuren hier de afslagen naar links voor beide rijrichtingen tegelijkertijd. Dat maakt het verkeer efficiënter en vlotter.
In juni werd de omgevingsvergunning voor de werken afgeleverd. Binnen de PPS constructie moet de werkmaatschappij ook 30 jaar lang instaan voor het onderhoud van het project.