Legoland vindt (letterlijk) onderdak in Docks Bruxsel

(Foto: Belga Images)

Het Brusselse winkelcentrum Docks Bruxsel zoekt een tweede adem en zegt die gevonden te hebben bij Legoland. De Britse groep Melin Entertainments gaat het attractiepark Legoland Discovery Centre huisvesten in de vroegere winkel van Media Markt in het winkelcentrum, goed voor 3.100 vierkante meter, maar wel met een dak er op dus onhaalbaar voor grote open lucht attracties. Merlin zegt dat het een nieuwe formule uitprobeert die het later eventueel ook in andere steden wil introduceren. Docks, dat nog altijd een kwakkelend bestaan leidt, wil met de komst van Legoland een nieuw en breder publiek aantrekken. Brussel trekt met de beslissing van Legoland in elk geval de kaas van het brood van het Waals gewest die het park in Charleroi wou huisvesten.

Docks uitbouwen vergde een investering van 210 miljoen euro die werd gedragen door de familie Mestdagh (75%) en het ingenieursbedrijf van Thomas Spitaels. Onmiddellijk na de oplevering in 2017 verkochten die het centrum aan het Canadese overheids- en pensioenfonds Alberta Investment Management Corporation (AIMCo) en Portus Retail voor 300 miljoen. Die laatste sloot nu een akkoord af met Merlin Entertainments, de uitbater van onder meer Europese attractieparken zoals Sea Life, Madame Tussauds en The London Eye. Legoland Discovery Centre heeft kinderen van 5 tot 15 jaar als doelgroep. Het gaat duidelijk om een andere aanpak dan de buitenparken van Lego. Er komen onder meer met virtualrealitygames en 4D-cinema’s.



Docks zelf wil met het park een totaal nieuw publiek aanspreken, naast de bestaande kern met bezoekers uit Brussel (twee derde van het totaal) en ten noorden van Brussel. Het winkelcentrum mikt nu op gezinnen in een straal van 2 uur rijden rond het winkelcentrum. Het rekent erop dat deze op toerisme gerichte bezoekers ook een bezoek brengen aan de winkels, restaurants en cafés. In 2019 had het winkelcentrum 5,2 miljoen klanten. De lockdown eindigde vorig jaar in verliescijfers met een daling van 24 procent van het aantal bezoekers. In 2022 wordt opnieuw gemikt op 6,2 miljoen bezoekers.