Marc Saverys en John Frederiksen vermijden een open strijd

(Foto: Euronav)

Het ziet er naar uit dat Marc Saverys en zijn Noorse concurrent John Frederiksen achter de schermen hun grootste tegenstellingen hebben weggewerkt. Beide scheepsmagnaten zijn immers met elkaars steun verkozen als bestuurder van de tankerrederij Euronav. Die tankerrederij was precies de inzet van een bijwijlen bittere strijd tussen beide ondernemers. Saverys, eigenaar van de rederij CMB, wou Euronav omvormen tot een “groene rederij” die inzet op onder meer waterstof. Frederiksen wou Euronav fuseren met zijn eigen bedrijf om zo de grootste klassieke tankerrederij ter wereld te creëren. Beiden controleren nu 25 % van de beursgenoteerde rederij. De toekomst zal moeten uitwijzen of beiden een gezamenlijke strategie kunnen uitwerken voor de tankerrederij.

Er werd reikhalzend uitgekeken naar de algemene vergadering van Euronav vandaag. Maar het aangekondigde gevecht tussen de familie van Marc Saverys en John Frederiksen vond niet plaats. De vergadering was binnen het uur afgewerkt. Marc Saverys en John Frederiksen komen beiden in de raad van bestuur van Euronav. Hun benoeming werd met een ruime meerderheid, van respectievelijk 94 procent en 99 procent, goedgekeurd. Daarmee krijgen de twee belangrijkste aandeelhouders van Euronav -de familie Saverys en de Noorse scheepsmagnaat Frederiksen- elk hun gevraagde vertegenwoordiging. Naast Saverys en Frederiksen, komen ook Patrick De Brabandere voor CMB/Saverys en Cato Stonex voor het Noorse Frontline in de raad van bestuur van Euronav. De door de familie Saverys gevraagde onafhankelijke bestuurders Julie De Nul, Catharina Scheers en Patrick Mollis kregen dan weer geen meerderheid van de aandeelhouders achter zich. Hun benoeming werd afgewezen met telkens zo’n 64 procent. Van de huidige raad van bestuur van Euronav werden twee leden weggestemd, drie onafhankelijke bestuurders behouden wél hun zetel.