Marc, Nicolas en zus Virginie Saverys zijn de nazaten van Bernard Boel, de stichter van de scheepswerf in Temse. Met de familie Cigrang richtten de Boels de drogebulkrederij Bocimar (BOel, CIgrang, MARitime) en Exmar (zeevervoer van vloeibaar gas) op. De familie Cigrang stapte eruit. Marc Saverys werd gedelegeerd bestuurder van de rederij CMB, de eigenaar van Bocimar. Zijn broer Nicolas Saverys van het in 2003 afgesplitste Exmar. Marc Saverys was als netwerker ook lange tijd bestuurder bij de mineralen multinational Sibelco van de familie Emsens en bij Mediafin, de holding van Christian Van Thillo, die op dat moment nog de financiële kranten De Tijd en l’Echo overkoepelde. Verder is Saverys één van de eerste sponsors van de denktank Itinera.
Enkele jaren terug riep hij ook de stichting Durabilis in het leven, maar inmiddels heeft zijn vierde zoon Sebastiaan de touwtjes in handen. ‘Ik vroeg me af wat ik kon doen om de wereld een beetje beter te maken en het jeugdige enthousiasme van mijn zoon overtuigde me om Durabilis uit de grond te stampen’, aldus Marc Saverys. De kern van het Durabilis-verhaal is het geloof in duurzame economie als motor achter duurzame ontwikkeling. Sebastiaan Saverys, ingenieur van opleiding, werd gewonnen voor het idee na persoonlijke ervaringen in het Zuiden. ‘Ik heb veel gereisd’, verklaart hij. ‘In een klein Guatemalteeks dorpje ontstond het idee om lokale bedrijfjes op te starten. Dankzij de steun van mijn vader is het idee ook werkelijkheid geworden.’ De familie Saverys investeerde er een totaal bedrag van 10 miljoen euro in. Sebastiaan Saverys woont in Peru en is niet betrokken bij de rederijen van de familie.
Het mag duidelijk zijn dat Marc Saverys een belangrijke rol opeist in industrieel Vlaanderen. Soms laat hij zijn stem ook publiek horen. Dat deed hij over de regering van de Waalse socialistische premier Elio Di Rupo. ‘Als Vlaanderen vandaag is wat het is, dan is dat toch grotendeels omdat ondernemers er ruimte kregen’, aldus Saverys. ‘Het sociaaleconomische model van Wallonië wordt best niet naar Vlaanderen geëxporteerd. Ik houd mijn hart vast voor de positie van de rechtse partijen in de coalitie in wording. Ik stem niet op de partij van Bart De Wever, maar ik sta sociaaleconomisch wel dichter bij hem dan bij Di Rupo.’
In 2014 ruilde Marc Saverys zijn positie als gedelegeerd bestuurder van CMB in voor die van voorzitter. Zijn zoon Alexander volgde hem op. ‘Ik geloof dat het tijd was om de day-to-dayoperaties over te laten aan de jongere generatie, eerder dan aan een zestiger. Scheepvaart zit in hun genen en ze hebben de jongste jaren al veel ervaring opgedaan. Maar ik blijf heel present als voorzitter. Door de wissel wordt de continuïteit in de familie voortgezet.’, relativeerde Marc Saverys in De Tijd. Eén jaar later lanceerde hij een overnamebod om CMB van de beurs weg te halen. Een participatie van 9 % in de rederij Euronav, specialist in olietransport met tankers, moest Saverys geleidelijk aan afbouwen onder meer om CMB in 2020 doorheen de coronacrisis te leiden. In 2022 werd duidelijk dat Marc Saverys zijn familiaal vermogen had opgesplitst onder zijn kinderen. Drie van zijn zonen, buiten Sebastiaan dus, kregen daarbij elk 242 miljoen euro toebedeeld.
In 2023 ging Marc Saverys een harde strijd aan om de controle over Euronav met zijn Noorse concurrent, de reder John Fredriksen. Inzet van die strijd is de indrukwekkende winstgevendheid van de tankerrederij Euronav in het licht van de energiecrisis en de oorlog in Oekraïne. Marc Saverys en John Fredriksen bouwden daarbij via hun respectievelijk bedrijven CMB en Famatown een belang op in Euronav van elk om en bij 25 procent. Saverys leende daarbij 500 miljoen dollar om Euronav aandelen te kopen. Ultiem kon hij de controle over Euronav verwerven maar daarvoor moest hij in ruil een deel van zijn vloot verkopen aan Frederiksen. Alexander Saverys kiest er daarbij voor de vloot van Euronav te vernieuwen en te vergroenen. De oude oliegestuurde tankers werden ingeruild voor nieuwe vaartuigen die worden aangedreven door waterstof. De toekomst moet uitwijzen of dit een verstandige keuze is geweest.
De zoon van Marc Saverys heeft alvast de conjunctuur aan zijn kant staan. In het tweede kwartaal van 2024 kon Euronav zijn winst optrekken tot 184,4 miljoen dollar, tegenover 161,8 miljoen dollar een jaar eerder. ‘De transformatie van Euronav is in volle gang’, reageerde CEO Alexander Saverys. ‘We hebben de verkoop van oude tankers afgerond en hebben nieuwe vaartuigen in ontvangst genomen en besteld.’ Eind 2023 nam Euronav daarbij ook CMB.Tech over, de groene-energiepoot van de scheepvaartholding CMB. Als deel van de strategische heroriëntatie verandert Euronav zijn naam in CMB.Tech, zodat de focus volledig verschuift naar vergroening. ‘Het is al even geleden dat alle scheepvaartmarkten positief waren. De vraag blijft sneller groeien dan het aanbod van schepen, en we breiden onze vloot voortdurend uit. We are enjoying the ride.’, aldus Saverys.