John Fredriksen en familie Saverys staan neus aan neus in Euronav

In de VS betaal je 5,96 dollar voor een opzetmasker van John Fredriksen. Een onverwachts gezicht.

De Noorse reder John Fredriksen heeft zijn belang in de Belgische tankerrederij Euronav weten op te trekken tot 25 %. Dat is goed voor een blokkeringsminderheid en net even groot als het belang dat de familie Saverys opbouwde in Euronav. Beide reders staan dus neus aan neus en kunnen elkaar het leven zuur maken. Fredriksen wil Euronav fusioneren met zijn eigen rederij en zo de grootste tankergroep ter wereld maken. Saverys kiest voor een fusie van Euronav met hun waterstofbedrijf CMB Tech. Het gaat dus operationeel om een keuze tussen klassieke fossiele brandstof of waterstof. De financiële inzet is alvast belangrijk. Fredriksen investeerde 140 miljoen euro in Euronav. De norse Noor, die nooit interviews geeft, beheert een vermogen van minstens 10 miljard euro. Marc Saverys moet het met heel wat minder doen, in onze lijst is de familie goed voor een vermogen van 726 miljoen euro. Dat is ook de hefboom voor externe financiering in de strijd met Fredriksen. De familie investeerde al om en bij 600 miljoen euro in Euronav.

De Noor Fredriksen is niet bang van een beetje strijd. Zijn vermogensopbouw maakte grote sprongen tijdens militaire conflicten. Zo is hij in de jaren zestig actief als olietrader in de Libanese hoofdstad Beiroet. Tijdens de Vietnamoorlog monstert hij sleepboten en binnenvaartschepen voor de bevoorrading van het Amerikaanse leger. Wanneer olietransporten vanuit de Perzische Golf naar de VS in de jaren zeventig onmogelijk worden als vergelding voor de steun van de VS aan Israël in de Jom Kipoer-oorlog ligt Fredriksen op vinkenslag. Hij gokt op het herstel van de op dat moment ingestorte bevrachtingstarieven op lange termijn voor olietankers. Dat blijkt een juiste gok te zijn. Op slag wordt hij miljonair. Tijdens de oorlog tussen Iran en Irak, begin de jaren 80, is hij dan weer de enige die het aandurft om Iraanse olie te vervoeren.



Eind 1986 belandt hij in zijn thuisland Noorwegen vier maanden in de cel in voorarrest op verdenking van grootschalige verzekeringsfraude. Fredriksen zal het dossier afkopen met betaling van een boete aan de overheid en een schadevergoeding aan de verzekeraar. In de gevangenis doodde hij de tijd door te leren breien en truien te maken voor zijn driejarige tweelingdochters Kathrine en Cecilie, zo wil de mythe. Eens weg van de gevangenis verlegt de reder zijn nationaliteit naar Cyprus. Zijn investeringen in Euronav lopen over zijn Cypriotische holding Famatown. John Fredriksen is nu al in België aanwezig. Zijn zalmkweekgroep Mowi is eigenaar van de Zeebrugse visverwerker Pieters, een van de grootste visbedrijven van ons land.

Volgende week op 2 februari communiceert Euronav over de resultaten van het vierde kwartaal 2022. Het is afwachten of er iets wordt gezegd over de aandeelhoudersstrijd.