Deze morgen heeft de Noorse reder Frontline van scheepsvaartmagnaat John Frederiksen bevestigt dat ze de fusie met haar Antwerpse concurrent Euronav afblaast. De Antwerpse redersfamilie Marc Saverys, die ooit Euronav oprichtte maar die daarna verkocht via de beurs, had zich heftig verzet tegen die fusie. Saverys bouwde een blokkeringsminderheid op van 25 % in Euronav en verhinderde de fusie. Ze investeerde daarvoor wel een slordige 620 miljoen euro in de aankoop van Euronav aandelen. Nu de fusie niet doorgaat zakte de koers van Euronav op de beurs als een mislukte pudding in elkaar, initieel met 20 % om later te landen op een verlies van 15 %. Dat kost de familie Saverys meteen een verlies op haar investering van 330 miljoen euro. We zijn er zeker van dat de familie Saverys en hun rederij CMB over voldoende financiële expertise beschikt om dat verlies te anticiperen. Desalniettemin blijft het een flinke uitdaging.
CMB topman Alexander Saverys stuurde eind vorig jaar een brief aan de raad van bestuur van olietankerrederij Euronav met de formele vraag om de fusie met haar Noorse concurrent Frontline af te blazen. Daarmee ondermijnde hij de creatie van de grootste tankrederij ter wereld. Saverys stelt de strategie van Euronav in vraag en stuurt aan op een koerswijziging richting vergroening van de rederij. De nadruk moet daarbij komen te liggen op waterstof en niet op fossiele brandstoffen. Juridisch kan Saverys de fusie tussen beide vennootschappen blokkeren. Dat kostte hem 360 miljoen dollar uit het werkkapitaal van zijn eigen rederij CMB en 260 miljoen dollar uit schuldfinanciering. Puur operationeel kan John Frederiksen de samenwerking tussen beide rederijen wel doorduwen, juridisch niet. Blijkbaar kiest hij daar niet voor en blaast hij de overname van Euronav op. Dat is vooral een streep door de rekening van Euronav CEO Hugo De Stoop. Die had zich vierkant achter de fusie geschaard. Het is dus nu uitkijken naar de volgende zetten op dit financiële schaakbord.