De familie Saverys en de wurggreep van 620 miljoen dollar op Euronav

Alexander Saverys, hier voor de camera van Kanaal Z.

In een brief aan de raad van bestuur van olietankerrederij Euronav vraagt de Antwerpse redersfamilie Saverys formeel om de fusie met haar Noorse concurrent Frontline af te blazen. Daarmee ondermijnt ze de creatie van de grootste tankrederij ter wereld. Eerder deze week trok de familie haar belang in Euronav op tot 25 procent. Met dat minderheidsbelang kan ze de fusie blokkeren. De inzet daarbij is belangrijk. De familie Saverys zette 620 miljoen dollar in op Euronav. 360 miljoen dollar komt uit het werkkapitaal van haar eigen rederij CMB, 260 miljoen uit schuldfinanciering. Vraag is hoelang Saverys zijn financiële wurggreep kan aanhouden. Hun tegenpartij in het potje armworstelen is de Noorse scheepvaartmagnaat John Frederiksen maar vooral ook de CEO van Euronav Hugo De Stoop.

Frederiksen wil Euronav fusioneren met zijn eigen rederij Frontline om zo de grootste klassieke tankrederij ter wereld uit te bouwen. Maar dat is tegen de zin in van de familie Saverys die ooit zelf Euronav heeft opgestart. De familie trok al snel haar belang in het beursgenoteerde Euronav op tot de blokkeringsminderheid van 25 procent. De oprichtersfamilie stelde de strategie van Euronav in vraag en stuurt aan op een koerswijziging richting vergroening van de rederij. In de brief aan de voorzitster en leden van de raad van bestuur van Euronav lanceert de CEO van rederij CMB, Alexander Saverys, nu formeel die vraag. Geen fusie zonder onze steun en de plannen zijn “onhaalbaar” geworden, klinkt het in de brief die CMB wereldkundig maakt. Het scenario waarbij het Euronav-bestuur de fusieplannen blijft steunen is “niet-werkbaar en waardevernietigend”. Frontline zou dan immers meer dan 50 procent van Euronav controleren, zonder in staat te zijn een volledige fusie van de twee bedrijven door te voeren. De twee zouden in dit scenario aparte entiteiten blijven, aldus Alexander Saverys.



Hij verwijst nog naar een kranteninterview van Euronav-CEO Hugo De Stoop. Daarin zei De Stoop dat in Euronav blijven na het overnamebod, overeenstemt met jezelf opsluiten in een gevangenis. “In plaats van uw aandeelhouders te bedreigen met een gevangenisstraf, zou u moeten focussen op waardecreatie op de lange termijn voor alle aandeelhouders, en het zoeken naar een oplossing met je grootste aandeelhouder via een constructieve dialoog.” zo zegt Saverys nu. Het mag duidelijk zijn dat het water tussen beide personen redelijk diep is. Eerder al zei De Stoop ook met zoveel woorden dat Saverys niet bang is van een beetje chantage. De CEO lijkt verder niet wakker te liggen van wat nu gebeurt. Hij spreekt van een non-event en wil zich vooreerst concentreren op de uitkomst van het bod. Hij rekent erop dat Frontline in zijn overnamebod 50 procent plus één aandeel in Euronav verwerft. Als het ruilbod slaagt, moet Frontline een overnamebod uitbrengen op de resterende aandelen.

Waarnemers wijzen er op dat een juridische fusie geen noodzaak is om beide rederijen Euronav en Frontline te laten samenwerken. Het risico bestaat dus dat de familie Saverys achterblijft met een pak aandelen die dan wellicht fors in waarde zullen dalen. Ondertussen betaalt Saverys rente op de geleende middelen die nodig waren om Euronav aandelen op te kopen. Kijken dus of de botsing der ego’s overwonnen kan worden en wat er gebeurt op 20 december, de dag waarop de aandeelhouders van Euronav zich moeten uitspreken over de toekomst.