Familie Saverys wil de macht grijpen bij Euronav

De Antwerpse redersfamilie Saverys heeft de beursgenoteerde rederij Euronav per brief opgeroepen om zo snel mogelijk een buitengewone algemene vergadering te organiseren. Bedoeling is dat dan een meerderheid van de aandeelhouders een nieuwe raad van bestuur benoemt met allen vertrouwelingen van de familie Saverys. Opmerkelijk, één van die voorgestelde bestuurders is Julie De Nul, dochter van Jan De Nul, eigenaar van de gelijknamige bagger multinational. De vraag is of Saverys genoeg Euronav-aandeelhouders aan zijn kant kan krijgen. Volgens een analyse van de bank ING controleert Saverys 51 miljoen Euronav aandelen tegenover 61 miljoen voor de tegenpartij. Bij die tegenpartij is de Noorse reder John Frederiksen de belangrijkste speler. Hij zou ongeveer 41 miljoen aandelen controleren.



De brief aan Euronav werd ondertekend door de ceo van CMB, Alexander Saverys en de financieel directeur en broer van Alexander, Ludovic Saverys. Bij de vijf kandidaat-bestuurders die CMB nu naar voren schuift, zit onder meer Marc Saverys, vader van Alexander en Ludovic. Hij heeft destijds Euronav opgericht. Een andere opvallende kandidaat die de familie Saverys naar voren schuift, is Julie De Nul. CMB stelt dat ze als aandeelhouder met een belang van meer dan 10 procent het recht heeft om een bijzondere bijeenkomst van de aandeelhouders te eisen.

In totaal zou CMB meer dan 25 % van Euronav controleren, genoeg om elke juridische handeling te blokkeren maar niet genoeg om de raad van bestuur te wijzigen. Daarvoor is 50 % noodzakelijk. John Frederiksen wou Euronav fusioneren met zijn eigen rederij Frontline om zo de grootste tankerrederij ter wereld te vormen. Maar daar waren de Saverysen het niet mee eens. Maandag bleek dat Frontline in één week tijd meer dan 70 miljoen dollar aan Euronav-aandelen kocht. Daardoor is het belang van 17,6 naar iets meer dan 20 procent gestegen. Er wordt op gespeculeerd dat Frontline erop uit is om die participatie zo snel mogelijk verder uit te breiden tot 25 procent.

CMB stelt een vergroeningsoperatie bij Euronav voor. Het omvat zware investeringen om de tankervloot groener te laten varen en tegelijk moet het accent liggen op het vervoer van groene alternatieven voor ruwe olie. De raad van bestuur van Euronav maakte het afgelopen jaar herhaaldelijk duidelijk zo’n project niet te zien zitten. Ze blaasde wel de fusie met Frontline af. De familie Saverys haalde daarmee en slag thuis. Ze investeerde daarvoor wel een slordige 620 miljoen euro in de aankoop van Euronav aandelen. Nadat de fusie werd afgeblazen zakte de koers van Euronav op de beurs als een mislukte pudding in elkaar, initieel met 20 % om later te landen op een verlies van 15 %. Dat kost de familie Saverys meteen een verlies op haar investering van 330 miljoen euro. Wanneer de strijd om de rederij terug losbarst, kan die koers tijdelijk terug explosief stijgen. Dat is wellicht geen markt voor kleine beleggers. Wie tussen de haaien zwemt moet immers tegen een beet kunnen.