
Wat zich al lang aankondigde, is nu een feit geworden. François le Hodey legt zich neer bij het meesterschap van zijn concurrent Bernard Marchant en brengt zijn kranten en tijdschriften in bij de groep Rossel van Marchant. Boegbeelden van beide groepen zijn de kranten La DH (La Dernière Heure) van IPM, het bedrijf van le Hodey, en Le Soir van Rossel dat in handen is van de familie Hurbain-Marchant. Die laatste krijgt daarmee volledige controle over de Waalse krantenmarkt. Maar die krantenmarkt is wel krimpend en daar zal de fusie niets aan veranderen. De huidige operatie heeft daarentegen weinig impact op de audiovisuele en groeiende digitale media in het zuiden van het land. Binnen de gefuseerde groep zal de familie le Hodey 10 % controleren tegenover 90 % voor de familie Hurbain.
Inzet van de fusie zijn de IPM-kranten La Libre, La DH (sport) en L’Avenir (regionaal), en de magazines Moustique en Paris Match Belgique. Rossel neemt die producten dus over. De groep is daarnaast zelf ook eigenaar van 50 % van De Tijd- en L’Echo-uitgever Mediafin waar de andere 50 % in handen is van de groep Roularta van de familie De Nolf en van 50 % van de tv-groep RTL Belgium waar de andere 50% in handen is van de groep DPG van Christian Van Thillo. IPM sterke man François Le Hodey zal bestuurder worden bij Rossel. De familie Le Hodey behoudt wel de volledige controle over de nieuwszender LN24, LN Radio en Fun Radio, maar ook over de reisorganisator Continents Insolites, de onlineverzekeraar Yago, de energievergelijker Mr Energie. Bernard Marchant, aangetrouw in de familie Hurbain, zal de groep bljiven leiden.
Door de operatie ontstaat een bijna-monopolie op de Franstalige Belgische dagbladmarkt, met een gecombineerd marktaandeel van 94 procent. 53 % zit bij Rossel, 41 % bij IPM. Op de magazinemarkt staat de fusie voor slechts 32 % van de markt. Inzake tv en radio blijven respectievelijk 77 % en 72 % van de markt buiten de fusie, wat ook zo is voor de digitale markt. Bernard Marchant verwerpt dan ook het idee als zou hij een monopolie hebben. Volgens de Rossel-topman ligt de toekomst bij de digitale producten en is print een uitstervend product. IPM worstelt al langer met die vaststelling. In 2023 incasseerde het bedrijf een bedrijfsverlies van 4,8 miljoen euro op een omzet van 164 miljoen. Enkel de verkoop van het gokbedrijf Betfirst hield IPM overeind. Rossel van zijn kant boekte 11 miljoen euro winst op een omzet van 614 miljoen euro.