NIEUW – Colruyt kapitaliseert dochter Food Retail met 492 miljoen euro

Jef Colruyt (links) die vorig jaar zijn post als CEO in handen liet van zijn opvolger Stefan Goethaert (rechts). (Foto: Belga Images)

De beursgenoteerde distributeur Colruyt Group, voor meerderheid in handen van de gelijknamige familie, heeft het kapitaal van haar dochter Colruyt Food Retail opgetrokken met 492 miljoen euro. Die operatie gebeurt door de inbreng van de food retail activiteiten van de groep en kadert in een omvangrijke juridische herstructurering van het bedrijf. Daarbij worden vier vakgebieden centraal gesteld: Food, Gezondheid en Welzijn, Non-Food en Energy. De inbreng van de food retail activiteiten in Colruyt Food Retail activeert meteen ook de fusie van Finco NV als interne financieringsvennootschap van de groep met Colruyt Group Services die fungeert als dienstverlener op het vlak van IT, Finance, HR, Marketing en als Contact Center. Wat Energy betreft, verkocht Colruyt Group recent 30 procent van haar belang in de energieholding Virya Energy aan Korys, de patrimoniumholding van de familie Colruyt. Die legt daarvoor 180 miljoen euro op tafel en trekt haar belang in Virya op van 40 naar 70 procent.

Recent maakte Colruyt bekend dat het haar weinig rendabele babywinkelketen Dreambaby had verkocht aan de groep Suprabazar van de familie Vanhalst. Tegelijkertijd werd bevestigd dat de familie Colruyt via Korys haar belang in Virya optrekt van 40 naar 70 procent zoals eerder werd aangekondigd. Colruyt Group behoudt een minderheidsbelang van 30 procent in de energieholding Virya. Daarin zijn onder meer de tankstation- en laadpalendochter DATS24 ondergebracht, naast enkele hernieuwbare-energiedochters (Eoly Energy, Eurowatt, Sanchore, Constant Energy) en projecten rond waterstof (Virya H2). Dat alles volgt op de verkoop van het kroonjuweel Parkwind een jaar geleden aan de Japanse energiegroep Jera. De Japanners legden 1,5 miljard euro op tafel om de offshorewindparkontwikkelaar van de familie Colruyt over te nemen. Parkwind was voor 40 % in handen van de familie Colruyt en voor 60 % van Colruyt Group. Die laatste verdient 180 miljoen euro aan de verkoop van Parkwind.



Samen met de kapitalisatie van Colruyt Food Retail maken al die bewegingen deel uit van de nieuwe structuur die is gebaseerd de langetermijnstrategie met de focus op de vier vakgebieden “Food”, “Gezondheid en Welzijn”, “Non-Food” en “Energy”, ondersteund door het vastgoed (winkels, distributiecentra, etc.) en digitale diensten (Xtra). De non-food activiteiten van de groep werden samengebracht onder de entiteit Darzana NV in april 2022. De activiteiten gerelateerd aan “Gezondheid en Welzijn” werden eind maart 2023 gegroepeerd in de entiteit Sukhino NV. Die laatste werd gekapitaliseerd op 35 miljoen euro.