De distributeursfamilie Colruyt wordt voor 21 % een belangrijke minderheidsaandeelhouder van The Seaweed Company. Deze Nederlandse start-up, opgericht in 2018, produceert zeewier in eigen zeewierboerderijen in Ierland, Marokko, India en Nederland. Het bedrijf brengt zeewiertoepassingen op de markt zoals diervoedersupplementen, voedingsproducten en biostimulanten, natuurlijke producten die een ondersteunende invloed hebben op de groei van gewassen. Na eerste testen bij agrarische ondernemers worden de zeewierproducten sinds vorig jaar onder de concepten Blue Farming en Blue Health op de markt gebracht. Voor de start-up is de investering van Colruyt Group de derde en grootste kapitaalinbreng tot nu toe. Colruyt investeert al langer in zeegebonden productie, onder meer in mosselkweek en zeewier. De familie Sioen, producent van technisch textiel, is daarbij in eigen land een vaste partner.
Ambitie van The Seaweed Company is om een belangrijke speler in de sector te zijn om zeewier als ingrediënt op het menu te krijgen van boeren, consumenten en bedrijven in Europa. Binnen het Blue Health concept worden producten ontwikkeld die bijdragen aan de transitie naar een duurzame voeding. Voorbeelden zijn voedingssupplementen en hybride vleesproducten met betere nutri- en eco-scores. Binnen het concept Blue Farming biedt het bedrijf concrete oplossingen om stappen te zetten in de verduurzaming van landbouwketens. Dit omvat op zeewier gebaseerde TopHealth diervoedersupplementen voor kippen, varkens, koeien, huisdieren en paarden, evenals een biologische zeewier-biostimulant die de bodem en gewassen versterkt.
Stefan Goethaert, directeur verantwoordelijk voor het landbouwbeleid van Colruyt Group, zegt in een persbericht dat The Seaweed Company en Colruyt Group een goede match zijn: “Vanuit Colruyt Group zien we veel potentie in zeewier. Het is extreem veelzijdig en kan worden gebruikt in voedsel, diervoeder, meststoffen en zelfs als alternatief voor plastic in verpakkingen. Als groep willen we onze verantwoordelijkheid nemen om vlees milieuvriendelijker te produceren en verduurzaming van diervoeders speelt daarbij een belangrijke rol. Tegelijkertijd zijn we continu op zoek naar manieren om onze verpakkingen te verduurzamen. We investeren daarom in The Seaweed Company omdat we ervan overtuigd zijn dat zij door hun expertise in het ontwikkelen van innovatieve producten op basis van zeewier duurzame oplossingen kunnen bieden in verschillende sectoren, van landbouw tot verpakking.”