NIEUW – Dividend van 40 miljoen euro voor Christian Van Thillo in coronajaar

Christian Van Thillo (Foto: Belga Image)

DPG Media, het mediaconcern in handen van Christian Van Thillo, keert over 2020 een dividend uit van 40 miljoen euro. Het persbedrijf kon in het coronajaar zowat alle cijfers optrekken om te eindigen met een nettowinst van 178 miljoen euro tegenover 129 miljoen het jaar daarvoor. Ook opmerkelijk, waar de omzet van DPG in België met 3 % daalde tot 603 miljoen euro kon die in Nederland worden opgetrokken met 21 % om de kaap van de 1 miljard te overschrijden. In België was er 75 miljoen operationele winst, in Nederland 172 miljoen. “De hele bevolking is tijdens deze crisis online gegaan om zich te informeren, om te communiceren, winkelen en werken. Onze groep die al jaren investeert in een doorgedreven digitalisering heeft daar de vruchten van geplukt.” aldus Van Thillo. Onder druk van corona besliste Van Thillo  in maart 2020 om voor 2019 geen dividend uit te keren. 

Corornajaar 2020 heeft de grootste persgroep van de Benelux duidelijk geen windeieren gelegd. De groepsomzet van DPG Media ging 8 procent hoger tot 1,77 miljard euro. Corona had een substantiële impact op de advertentie-inkomsten tijdens de eerste jaarhelft. Maar dat werd gecompenseerd door de uitstekende resultaten op de lezersmarkten en de online services. Bij de printmedia nam de betaalde oplage toe bij de zestien landelijke en regionale nieuwsmerken in België en Nederland, vooral dankzij de digitale abonnementen. Kranten en magazines sloten af op 3,6 miljoen abonnees, een stijging met 2 procent. De lezersmarkt was zo goed voor 820 miljoen euro omzet. De advertentie-inkomsten volgden wel de conjunctuur, bijvoorbeeld door de verschillende lockdowns, met als gevolg een daling met 13 procent op vergelijkbare basis. Met de inbreng van de vorig jaar overgenomen tijdschriftengroep Sanoma Media Netherlands was de daling beperkt tot 5 procent. Finaal was er sprake van 471 miljoen euro omzet uit advertentie-inkomsten. De ‘overige inkomsten’, zoals e-commerce en de ondertussen afgestoten telefoniegroep Mobile Vikings, waren goed voor 345 miljoen euro omzet. “Toen de eerste lockdowns werden afgekondigd en adverteerders massaal hun campagnes annuleerden, vreesden we voor een erg moeilijk jaar, maar het is heel anders gelopen”, aldus nog Christian Van Thillo.



DPG is actief in België (Het Laatste Nieuws, De Morgen, Humo, Dag Allemaal, VTM, Qmusic …), Nederland (AD, Volkskrant, nu.nl … ) en Denemarken (Berlingske). De groep wordt overkoepeld door de holding Epifin en is wat aandelen betreft familiaal verankerd in een gelijknamige STAK (Stichting Administratiekantoor) naar Nederlands recht.