MEDIA – Christian Van Thillo koopt Nederlandse tijdschriften marktleider over

Christian Van Thillo

Mediamagnaat Christian Van Thillo koopt via zijn Nederlandse dochter DPG Media Nederland het bedrijf Sanoma Media Netherlands over. Sanoma Media Netherlands is Nederlands grootste uitgever van magazines met titels als Libelle, Margriet, Donald Duck, vtwonen en Veronica Magazine, met meer dan 1 miljoen abonnees. Het bedrijf is ook de eigenaar van nieuwsplatform NU.nl, de grootste nieuwssite van Nederland met een maandelijks bereik van 8 miljoen bezoekers. De groep DPG van Van Thillo krijgt er op die manier 424 miljoen euro omzet bij en een kleine extra 900 werknemers. In België geeft Sanoma bladen uit zoals Feeling Wonen en Gaël Maison. Ook die zitten in de overnameplannen.

DPG koopt de groep over van het Finse moederbedrijf Sanoma. Voor Van Thillo kadert de overname in zijn ambitieuze strategie om een lokaal antwoord te vormen op de wereldwijde digitalisering van de media. “Digitaal platform NU.nl is een verrijking van ons aanbod in nieuwsmedia, zegt Erik Roddenhof, CEO DPG Media Nederland. De combinatie met onze eigen nieuwsmedia geeft ons de slagkracht om te groeien ten opzichte van de globale digitale spelers. Google en Facebook zijn de dominante platformen in deze markt. Ze hebben een enorm bereik, investeren continu in technologie en beschikken over een gigantische hoeveelheid data. Daarmee hebben ze de wereld stormenderhand veroverd. Inmiddels hebben ze meer dan twee derde van de digitale advertentiemarkt in handen. Het is voor lokale mediabedrijven bijzonder moeilijk geweest hiertegen een vuist te maken. Maar wij geloven dat er ruimte is voor een lokaal alternatief dat bestaat uit Nederlandse merken met een groot gezamenlijk bereik, gedreven door waarden als kwaliteit en betrouwbaarheid.”



Eerder al verkocht Sanoma in België de titels Humo, Story, Teve-blad en Vitaya aan Van Thillo. Vorig jaar dan nam de groep Roularta van de familie De Nolf voor 33,7 miljoen euro het vrouwenmagazineportfolio van Sanoma Media Belgium over. Dat omvatte de merken Libelle, Femmes d’Aujourd’hui, Flair, Feeling & Gael, als ook La Maison Victor, SheDeals, Loving You, Zappy, Communiekrant en Kids Only. Die bladen waren in 2017 goed voor een omzet van ongeveer 78 miljoen euro. DPG Media Nederland, onderdeel van DPG Media Group, van zijn kant haalde in 2018 746 miljoen euro omzet, bij het bedrijf werken momenteel 2.795 mensen verspreid over heel Nederland.