NIEUW – Duitse moeder pompt opnieuw 37,2 miljoen euro in Belgische Makro

De Duitse Metro-groep heeft het kapitaal van haar Belgische Makro-dochter opnieuw met 37,2 miljoen euro opgetrokken. Daarmee bevestigt de Duitse groep haar geloof in haar noodlijdende Belgische dochter. De voorbije vier jaar pompte de Duitse groep om en bij 350 miljoen euro in de 6 Belgische verlieslatende Makro en 11 Metro-vestigingen. In september 2018 keek die Belgische dochter aan tegen een overgedragen verlies van 258 miljoen euro. Maar blijkbaar wist de groep vorig jaar die negatieve trend om te buigen of op zijn minst te stabiliseren.



De voorbije jaren zag Makro haar omzet jaarlijks gemiddeld met 9 % dalen tot 734 miljoen euro in het boekjaar dat afliep in september 2018. “Makro ligt op intensieve zorgen”, zo zei Vincent Nolf, de CEO van Makro en Metro, daarover in de pers. Daarbij moet worden gezegd dat Metro er beter in slaagt om het professionele publiek van foodservice en horeca te bereiken dan Makro kan doen met het brede publiek. Het laatste boekjaar zou die omzetdaling echter zijn gestelpt. Definitieve cijfers daarover zijn er echter nog niet.