Saverco, de centrale holding van de redersfamilie Marc Saverys, boekte vorig jaar een operationele winst van 73 miljoen euro. Maar daar bovenop komen 388 miljoen meerwaarden op aandelen in portefeuille. Dat brengt de eindwinst op 473 miljoen euro. Dat blijkt uit de recente jaarrekening van Saverco over 2022. Diezelfde jaarrekening leert dat de familie Saverys 500 miljoen dollar leende in de strijd om de controle over de rederij van gastankers Euronav. Die 500 miljoen dollar zijn gewaarborgd door de Euronav aandelen. Dat betekent zoveel als dat de familie Saverys de aankoop van Euronav aandelen volledig financierde met bankleningen. Marc Saverys voerde een harde strijd om de controle over Euronav met zijn Noorse concurrent, de reder John Fredriksen. Inzet van die strijd is de indrukwekkende winstgevendheid van de tankerrederij in het licht van de energiecrisis en de oorlog in Oekraïne. Het vermogen van de familie Marc Saverys springt van 726 naar 900 miljoen euro, goed voor een 43ste plaats in onze ranglijst.
De voorbije maanden bouwden Marc Saverys en John Fredriksen via hun respectievelijk bedrijven CMB en Famatown een belang op in Euronav van elk om en bij 25 procent. De strijd tussen de twee reders wordt momenteel beslecht in een arbitrage procedure. De Noor Fredriksen van zijn kant is alvast niet bang van een beetje oorlog. Zijn vermogensopbouw maakte grote sprongen tijdens militaire conflicten. Zo is hij in de jaren zestig actief als olietrader in de Libanese hoofdstad Beiroet. Tijdens de Vietnamoorlog monstert hij sleepboten en binnenvaartschepen voor de bevoorrading van het Amerikaanse leger. Wanneer olietransporten vanuit de Perzische Golf naar de VS in de jaren zeventig onmogelijk worden als vergelding voor de steun van de VS aan Israël in de Jom Kipoer-oorlog ligt Fredriksen op vinkenslag. Hij gokt op het herstel van de op dat moment ingestorte bevrachtingstarieven op lange termijn voor olietankers. Dat blijkt een juiste gok te zijn. Op slag wordt hij miljonair. Tijdens de oorlog tussen Iran en Irak, begin de jaren 80, is hij dan weer de enige die het aandurft om Iraanse olie te vervoeren. Nu strijdt hij met Marc Saverys om de gastankermarkt tijdens de oorlog in Oekraïne.
De leningen die Saverco aanging voor de aankoop van Euronav aandelen vallen uiteen in drie delen. Eén daarvan is terugbetaalbaar dit jaar, twee in 2024. Ze dragen een rente die 3 tot 4 procent boven de libor ligt. De libor is de rente die grote banken elkaar betalen wanneer ze elkaar geld lenen.