NIEUW – Jo De Backer pompt met Niko 30 miljoen euro in durfkapitalist Aconterra

Jo De Backer (Foto: Niko)

Jo De Backer investeert via zijn bedrijf Niko 30 miljoen euro in de nieuwe durfkapitalist Aconterra. De naam van dit nieuwe fonds is een woordspeling voor ‘a connected world’. Het fonds richt zich naar bedrijven actief in de ‘Smart Building Technology’. Niko zelf, in handen van de familie De Backer, is de Belgische marktleider inzake stopcontacten, schakelaars en domotica. Producten van Niko zijn terug te vinden in 85 % van de Belgische woningen. Vorig jaar haalde het bedrijf een groepsomzet van 183 miljoen euro, goed voor een netto winst van 35 miljoen euro. Met Aconterra mikt De Backer op de financiering in een vroeg stadium van Europese bedrijven die gebouwen intelligenter en energiezuiniger, veiliger en prettiger maken om in te wonen of te werken.

Aconterra is een zogenaamd ‘evergreen-fonds’ met een open einde dat op lange termijn streeft naar waardevermeerdering. Het fonds richt zich naar startups en scale-ups met jaarlijkse investeringsrendementen van dubbele tot driedubbele cijfers. Doelbedrijven hebben een bewezen technologie en richten zich op schaalvergroting of internationale expansie en zijn in eerste instantie gevestigd in Noordwest Europa of willen zich hier vestigen. Het investeringsbedrag dat Aconterra voorziet, is gemiddeld 1 miljoen euro voor startups tot 5 miljoen euro voor scale-ups.



Nog een detail. Fondsbeheerder Ronny Schuermans stapt mee in Aconterra Fund voor 0,2 miljoen euro via de vennootschap ‘Spalorditivo’, wat Italiaans is voor ‘verbijsterend opmerkelijk’. Aconterra werd reeds één maal genoemd in een investeringsdossier en wel dat van DeltaQ, een Brusselse specialist in energiebesparing voor kantoorgebouwen. Die haalde 1,5 miljoen euro kapitaal bij Piet Colruyt, een telg van de familie achter de gelijknamige retailgroep, Aconterra en Thomas Leysen, de voorzitter van Media-huis, Umicore en tot voor kort KBC.

Niko eigenaar Jo De Backer houdt er een zeer discreet bestaan op na. De man heeft zelden interviews. Voor het 100-jarige bestaan van zijn bedrijf in 2019 maakt hij een uitzondering. De bedrijfsvideo kan je hier bekijken: