De kappersspecialist Hairco verhoogt zijn kapitaal met 1 miljoen euro tot 7,6 miljoen euro. Eerder dit jaar pompte de investeerder Jos Sluys 3 miljoen euro verse middelen in het bedrijf dat met een ‘bricks & clicks’ strategie een referentie wil worden in de Belgische versnipperde markt van de kapperszaken. Hairco werd in 2017 opgestart door Peter Van Speybroeck, CEO van het bedrijf, met de financiële steun van onder meer Cédric Van Quickenborne, gehuwd met Elisa Vlerick, dochter van de ondernemer en netwerker Philippe Vlerick. Van Quickenborne verliet het bedrijf in 2021. Hairco heeft een aantal verlieslatende jaren achter de rug met diverse kapitaalverhogingen. Onder meer covid was nefast voor de kapperssector. Eén van de eerste investeerders in Hairco was de Franse groep Dessange die onder franchise in Frankrijk schoonheidssalons beheert. Jos Sluys investeert in Hairco via zijn holding Saffelberg Investments. Een herberekening brengt het vermogen van Sluys op 400 miljoen euro.
In 2017 opende Hairco zijn eerste winkel met benodigdheden voor professionele kappers in Deinze. Het bedrijf wil meer zijn dan een groothandelaar. Het ambieert het marktleiderschap in België en wil het kappersberoep herwaarderen. Het verleent daarbij ook service en advies en verzorgt opleidingen. Hairco hanteert daarbij een bricks & clicks model: kappers kunnen niet alleen terecht in de fysieke winkels, maar kunnen hun bestellingen ook plaatsen in de webshop, aan de telefoon of bij de verkoopambassadeurs. In Vlaanderen zijn er 13 Hairco winkels voor professionelen, in Wallonië 7. Maar al bij al blijft de kapperssector een moeilijk verhaal. Zo werkt Hairco online onder meer met een gesloten systeem voor professionele klanten naast een open systeem voor gewone consumenten. Dat moet verhinderen dat kappers hun eigen klanten online ontmoeten. De versnipperde markt van kapperszaken maakt het moeilijk om een zekere schaalgrootte te bereiken. Eind 2022 toont de balans van Hairco een overgedragen verlies van 4,5 miljoen euro. In 2020 boekte het bedrijf al een verlies weg van 4 miljoen euro.