NIEUW – Makro blijft verliezen opstapelen, nu 66 miljoen euro

Voor het eerst in vijf jaar tijd is de distributiegroep Makro, onderdeel van de Duitse groep Metro, er in geslaagd zijn omzet opnieuw licht op te trekken. In het boekjaar 2018/2019, dat afliep op 30 september 2019, landde die omzet op 737 miljoen euro tegenover 734 miljoen het jaar daarvoor. Toch kon dit niet bijdragen tot de rendabiliteit. Het verlies van de groep liep op tot 66 miljoen euro tegenover 63 miljoen het vorige boekjaar. De Duitse groep blijft ondertussen kapitaal pompen in haar Belgische dochter. Over het boekjaar 2018/2019 bedroeg die kapitaalinbreng 65 miljoen euro. In maart dit jaar volgde een nieuwe kapitaalverhoging, dit keer van 37 miljoen euro.



Makro torst ondertussen een indrukwekkend overgedragen verlies mee van 325 miljoen euro. De distributeur gaat al jaren gebukt onder een teruglopende omzet. De laatste omzetgroei dateert van het boekjaar 2013/2014. Toen steeg de omzet van 842 naar 1.094 miljoen euro. Maar ook verlies steeg toen, van 3 naar 32 miljoen euro. Daarna ging het altijd bergaf. In de zomer van 2018 werd een nieuw marketingplan gelanceerd. Er werden nieuwe klanten gezocht meer bepaald bij hobbykoks, vakmannen en verenigingen. Om dat te bereiken werd het assortiment aangepast, de winkels heringericht en geïnvesteerd in marketing. De leegbloedende omzet kon daarmee alvast worden gestelpt. Rendabiliteit bleef echter uit.

Makro exploiteert in België zes Makro grootwarenhuizen en 11 Metro winkels. Die laatste zijn enkel toegankelijk voor horecaklanten. Maar precies die Metro winkels presteren beter dan de Makro’s. Nu moet echter worden gevreesd dat de coronacrisis met de daaraan gekoppelde horeca lock down harder zal toeslaan in de Metro vestigingen dan in de Makro’s.