NIEUW – Medi-Market redt nefast coronajaar voor parking familie De Clercq

Yves De Clercq (Foto: RV)

De Brusselse familie De Clercq kon vorig jaar een meerwaarde boeken van 21 miljoen euro op haar participatie in de farmadistributeur Medi-Market. Via haar holding Imocobel lanceerde Yves De Clercq een geslaagd overnamebod op de jonge keten van apotheken en wellnesswinkels. Door die participatie nu tegen dezelfde prijs binnen haar holding te waarderen kon een forse financiële meerwaarde worden geboekt. De familie De Clercq maakte fortuin met de groep Interparking waarvan ze nu nog 10 % controleert. En daar was het vorig jaar enkel kommer en kwel. Door corona bleven de betaalparkings leeg. De omzet van de groep Interparking, actief in heel Europa, daalde met 31 % van 468 naar 324 miljoen euro. De winst van 38 miljoen euro sloeg om in een verlies van 35 miljoen euro. Voor dit jaar mikt Interparking op een omzet van nog eens 100 miljoen euro minder, dus 224 miljoen euro.

Dank zij de Medi-Market operatie, die nu voor bijna 99 % in handen is van de familie De Clercq, kon 2020 nog worden afgesloten met een winst van 17 miljoen euro. Medi-Market zelf blijft ondertussen een groeipad volgen. Dit jaar zou de omzet van 145 miljoen euro in 2020 met 42 % moeten stijgen. Na de opening van nieuwe verkooppunten vorig jaar in België is de fysieke expansie in eigen land nu afgewerkt. In Italië werd ondertussen een nieuwe markt aangeboord. Interparking van zijn kant keerde ondanks het verlies nog een dividend uit van 2 miljoen euro. Nu al weet Yves De Clercq dat er dit jaar geen dividend zal volgen. De familie controleert ook 33 % van het hotel en conferentiecentrum Dolce La Hulpe. Gesprekken die moesten uitmonden in de verkoop van de site en het vastgoed werden echter gestuit door corona.