NIEUW – Mediahuis levert rijkelijk dividenden voor families Leysen en Baert

Thomas Leysen (Foto: Belga Images)

Mediahuis, onder meer eigenaar van de krantentitels De Standaard in België en NRC in Nederland, zag zijn groepsomzet vorig jaar stijgen met 14 procent tot 1,13 miljard euro. Het bedrijfsresultaat groeide met 36 procent tot 166,1 miljoen euro. De nettowinst verdubbelde tot 117,3 miljoen euro. Dat is goed nieuws voor de grootste aandeelhouders Thomas Leysen die 50 % bezit van Mediahuis en de Limburgse familie Baert die 32 % van het bedrijf controleert. Die laatste keerde de voorbije twee jaar via haar holding Concentra, het vroegere Belang van Limburg, een gecumuleerd bruto dividend uit van 6 miljoen euro. Thomas Leysen ontvangt met zijn holding Tradicor over 2021 een bruto dividend van 7,5 miljoen euro.

Mediahuis ontstond in 2013 uit de fusie van de mediabelangen van het toenmalige Corelio, gekend als De Standaard groep, en het Limburgse Concentra of Het Belang van Limburg. De fusiegroep wordt geleid door ceo Gert Ysebaert die een succesvolle strategie van internationalisatie doorvoerde. Zijn concurrent Christian Van Thillo, eigenaar van HLN.be, ging hem daarin voor. Zo is de omzetgroei van Mediahuis vorig jaar mee te danken aan de overname in 2020 van de Luxemburgse mediagroep Saint-Paul Luxembourg (nu Mediahuis Luxembourg) en het Nederlandse NDC mediagroep (nu Mediahuis Noord). Begin dit jaar werd Mediahuis ook actief in Duitsland na de overname van de regionale uitgever Aachener Verlagsgesellschaft. De meest succesvolle overname was die van de Telegraaf Media Group (TMG), omgevormd tot Mediahuis Nederland. Bij die overname waren de uitgeefactiviteiten nog verlieslatend, maar TMG saneerde en werd terug rendabel. Mediahuis in Nederland is nu goed voor 46 procent van de groepsomzet. België is goed voor 32 procent, Ierland voor 17 procent en Luxemburg voor 5 procent.



Mediahuis haalt het gros van zijn omzet en winst in de krantenmarkt, waar het aantal digitale abonnees snel toeneemt. Het totale aantal abonnementen in België, Nederland, Luxemburg en Ierland nam met 3 procent toe. Het aantal digitale abonnees groeide met 20 procent. Een op de vier abonnees leest alleen digitaal. Als ook de combinatie van print en digitaal meegeteld wordt, gaat het om vier op de tien abonnees of 38 procent. In België werd de daling van het aantal printabonnees volledig gecompenseerd door de stijging van het aantal digitale abonnees met 14 procent. Bij De Standaard kiest al meer dan de helft van de abonnees voor een volledig of deels digitaal abonnement. In Nederland ligt dat bij NRC nog iets hoger met zes op de tien digitale lezers.