UPDATE – NIEUW – Opstart alarmsysteem Jane voor ouderen kost Belfius en Boston Consulting 18 miljoen euro

Het hardware pakket van Jane, zoals het te koop wordt aangeboden door Thuiszorg.

In de zomer van 2018 richtten Belfius Verzekeringen en de gereputeerde Boston Consulting Group het bedrijf Jane op. Jane ontwikkelt en commercialiseert een digitaal alarmsysteem voor detectie van oudere mensen. Dat project vergt aanzienlijke middelen. Nu boekt Jane een opstartverlies weg van 14 miljoen euro. In totaal werd al 18 miljoen euro geïnvesteerd in het product. Waar Boston Consulting Group initieel 22 % van het bedrijf opnam, haakten ze af bij de laatste kapitaalverhoging van 2,2 miljoen euro. De digitale markt van oudere zorgbehoefenden bewerken, blijkt geen sinecure te zijn. Daar kunnen ook Marc Coucke en Eric Van Zele van meespreken. Respectievelijk deden en doen zij inspanningen om het digitaal valhorloge Zembro voor ouderen overeind te houden. Onderaan dit artikel leest u een reactie van Belfius. 

Jane heeft eigenlijk drie commerciële eindpunten. Het product kan verkocht worden aan individuele ouderen. Het kan gebruikt worden als instrument in zorgentiteiten en het kan worden gecombineerd met de aanbieding van specifieke verzekeringspolissen. Het pakket voor de individuele gebruiker bestaat uit 3 individuele alarmknoppen, 6 sensoren en een hub die alle signalen opvangt en doorstuurt. Bedoeling is van op afstand na te gaan hoe de oudere gebruiker zich beweegt, hoelang hij of zij in welke kamer blijft, wat daar de temperatuur is en zo meer. Het systeem herkent routines en afwijkingen van die routines. Ook valbewegingen worden opgemerkt en doorgestuurd. Voorwaarde is wel dat er internet in huis is en dat er geen huisdieren rondlopen die de bewegingssensoren in de war brengen. Het pakket vergt een basisinvestering van om en bij 319 euro met een korting wie via een partner of verzekering werk. Na zes maand komt daar een maandabonnement bij van 15 euro. Eén argument van Jane is dat het werkt zonder camera’s en dus geen inbreuk kan zijn op de privacy van de gebruikers.



Belfius wil verder gaan dan alleen maar klassieke verzekeringen aan te bieden, zo klinkt het. Twee jaar geleden lanceerde de groep Jaimy, een platform waarmee je mensen kunt vinden om herstellingen aan je huis te doen. En er is dus ook Jane. “Die technologie valt ook in het buitenland op. We praten nu met Portugese en Spaanse verzekeraars die het concept van Jane ook aan hun klanten willen aanbieden.” zo zei Belfius topman Dirk Vanderschrick daarover eind vorig jaar in de Tijd. “Maar je kan als verzekeraar niet alles meer zelf ontwikkelen. We willen volgend jaar uitpakken met een uitgebreide dienst rond gezondheid. Daarvoor gaan we samenwerken met een grote speler in medische technologie. We werken ook samen met fintechbedrijven voor diensten om de waarde van vastgoed te schatten.”

Jane is alvast een dure operatie in een moeilijke markt. Dat ondervond ook Marc Coucke die pogingen deed om het project Zembro in leven te houden. Zembro is een valhorloge dat automatisch een alarmcentrale inlicht wanneer de dragen van het uurwerk een val maakt. Dat project kijkt aan tegen een verlies van 10 miljoen euro. Coucke liet het bedrijf recent over aan de holding Crescent van Eric Van Zele, de vroegere topman van Barco.

UPDATE

Belfius stuurde volgende reactie op ons artikel.

1. Hoe ziet Belfius de toekomst van Jane? 

Belfius Insurance wil zijn rol als verzekeraar te volle opnemen in de maatschappij en « beschermen » wat belangrijk is voor mensen. In die context gingen we in 2018 op zoek naar wat mensen verontrust, zorgen geeft. Jane was één van de twee corporate venturers waarmee we van start gingen in 2019.

Inderdaad zorgen dat ouderen langer kunnen thuisblijven, op een veilige manier en op een niet-intrusieve manier de zorgkring op de hoogte houden van het welzijn van ouders of grootouders brengt gemoedsrust bij iedereen die betrokken is.

Zoals elke corporate venture worden alle mogelijke evoluties geëvalueerd en getest en heeft Jane nu ook een B2E filière, waarbij het systeem ondermeer in woonzorgcentra gebruikt wordt en ook daar heel mooie resultaten geeft.

COVID-19 maakte deze oplossing nog relevanter dan voorheen. Ondanks de moeilijke omstandigheden, boekt Jane succes zowel in binnen- als buitenland. (In de volgende maanden zullen we communiceren omtrent onze partners in het buitenland).

Belfius gelooft meer dan ooit in deze oplossing en de positieve impact die Jane kan brengen, ook al zien we inderdaad dat het opstarten van idee tot scale up, kapitaalsintensief is.

2. Wat is target van Jane, B2C of B2E?

Zowel het B2C als het B2E traject hebben hun waarde, het B2E traject zorgt niet alleen voor grotere volumes, maar ook voor een langere lifecycle. De artificiële intelligentiemodule levert een grote meerwaarde (prioritisering, extra-murale zorg, …). Beide trajecten worden voortgezet.

3. Binnen verzekeringspolissen

Op dit ogenblik voorzien we geen integratie in verzekeringspolissen, maar wel als bijkomende service of optie in bepaalde pakketoplossingen, waar Jane toegevoegde waarde brengt.

4. Boston Consulting Group (BCG)

BCG is van bij de start onze partner die zeer waardevol is en blijft nog steeds nauw betrokken in de samenwerking. BCG zetelt ook in de raad van bestuur en nam deel aan de laatste kapitaalverhoging die we toekenden in januari om Jane tot break-even te funden.