NIEUW – Roemeense overname maakt West-Vlaamse Turbo’s Hoet grootste Daf dealer ter wereld

Vorig jaar trok de West-Vlaamse vrachtwagenspecialist Turbo’s Hoet (TH) zijn participatie in het Roemeense EVW op tot 100%. EVW is de enige Daf-dealer in Roemenië en Moldavië, met 12 Daf garages in alle grote steden in Roemenië. Met deze overname is TH nu wereldwijd de grootste Daf dealer, zowel in aantal vestigingen als in volumes verkochte trucks en onderdelen. Per einde 2019 is TH aanwezig voor Daf in 7 landen met 39 servicepunten. In 4 van die landen is het bedrijf de enige Daf dealer: Bulgarije, Wit-Rusland, Roemenië en Moldavië. Zowel in Bulgarije als in Wit-Rusland is TH marktleider met een marktaandeel van respectievelijk 25 en 30%. Over 2019 boekte de groep een omzet van 602 miljoen euro tegenover 532 miljoen in 2018. De netto winst stabiliseerde op 9,9 miljoen euro. De groep, met hoofdzetel in het West-Vlaamse Hooglede, is voor gelijke delen in handen van de familie Hoet en familie Ackermans & van Haaren.



TH is een merkwaardig bedrijf dat zich als Daf verdeler een sterke positie wist te veroveren in eigen land en in Noord-Frankrijk maar daarnaast ook leerde te overleven in Oost-Europa. In Rusland moest de groep zware klappen incasseren als Daf vedeler. Dus werd overgeschakeld op een andere strategie. Vandaag is TH er nog dealer in 2 regio’s, Moskou en Smolensk. De Daf activiteit bleef vorig jaar op het niveau van 2018. In Rusland zette TH alles in op hun netwerk voor de verkoop en service van Ford Trucks waarvan ze de exclusieve invoerrechten hebben. Door de sterk groeiende interne transportmarkt neemt het belang van Russische constructeurs waaronder voornamelijk Kamaz sterk toe tegenover de duurdere Europese merken. Op vandaag is reeds meer dan de helft van alle In Rusland geregistreerde voertuigen van Russische makelij. Het Ford-product, gebouwd in Kaliningrad in Rusland, moet dan ook goed gewapend zijn om een deel van die markt in te nemen.

Naast verkoop en onderhoud van Daf is TH ook actief als lease bedrijf voor vrachtwagens. Voor het eerst in jaren kende die verhuurvloot in 2019 geen significante stijging meer. Daar zijn volgens het bedrijf meerdere redenen voor. Het teveel aan te goedkoop geld in de markt zorgt ervoor dat en banken en leasingmaatschappijen zeer goedkoop financieren met een bereidheid tot het nemen van hogere risico’s dan voordien. Vrachtwagenconstructeurs doen er alles aan om de dalende verkoop tegen te gaan door risicovollere dossiers te financieren aan lage rentevoeten. Handelaars en zelfstandige dealers proberen dan weer de tanende verkoop tegen te gaan door hun te dure of risicovolle stock goedkoop aan te bieden via risicovolle kredieten .