NIEUW – Swen Vincke boekt indrukwekkende 225 miljoen euro winst met Larian

Swen Vincke (Foto: RV)

Het zijn bepaald indrukwekkende cijfers die de Gentse game ontwikkelaar Swen Vincke kan neerleggen met zijn bedrijf Larian Studios. Over 2023 boekte de producent van het succesvolle computerspel ‘Baldur’s Gate 3’ een groepsomzet van 427 miljoen euro, goed voor een netto winst van 225 miljoen euro, zo leert de groepsrekening van het Ierse bedrijf die recent werd gepubliceerd. Vincke controleert samen met zijn echgenote 70 % van het bedrijf terwijl 30 % in handen is van het Chinese Tencent. Vincke werd eind vorig jaar met ‘Baldur’s gate 3’ op de Game Award in Los Angeles uitgeroepen tot beste game wereldwijd. De Game Awards gelden als de Oscars van de game-industrie. Het vermogen van Vincke stijgt van 261 naar 369 miljoen euro, goed voor de 83ste plaats. Met ‘Baldur’s gate 3’ moet Larian over de jaren heen een totale omzet boeken die het miljard euro overstijgt.

Baldur’s Gate 3’ is een rollenspel gebaseerd op het populaire tafelspel ‘Dungeons & Dragons’. Daarbij kruipen de spelers in de huid van het hoofdpersonage, dat op missie gaat in een Tolkien-achtige wereld die bevolkt is met draken, elfen en andere fantasiefiguren. Het is het meest bekroonde computerspel ter wereld. Op de Game Awards kaapte het zes prijzen weg. Enkele maanden later op de BAFTA’s voor games in Londen was het goed voor vijf prijzen.



Ondanks dit wereldwijde succes zal Vincke geen opvolger voor Baldur’s Gate 3 maken. Wel werkt hij aan de ontwikkeling van twee geheel nieuwe eigen concepten. Met dat doel voor ogen werd een nieuwe productie eenheid opgestart in de Poolse hoofdstad Warschau. De studio in Warschau wordt de 7e vestiging van Larian Studios, dat in 1994 in Gent werd opgericht. Het bedrijf is op dit moment al actief in Dublin (Ierland), Guildford (VK), Barcelona (Spanje), Quebec (Canada), Kuala Lumpur (Maleisië) en Gent. “Als onafhankelijke studio waarderen we de vrijheid om onze creativiteit te volgen waarheen die ook leidt.”, zei Vincke eind april in een mededeling op videospelplatform Steam. Zijn bedrijf stelde vorig jaar 432 mensen te werk, goed voor een loonmassa van 25 miljoen euro. Larian keerde voor het eerst een dividend uit in de zomer van dit jaar en wel van 28 miljoen euro.

Meteen is Vincke met Larian een speler buiten categorie in Vlaanderen. Het aantal gamingbedrijven in Vlaanderen is vorig jaar wel met een kwart gestegen, van 90 in 2022 naar 113. Maar volgens de Vlaamse sectorfederatie FLEGA waren die Vlaamse bedrijven samen goed voor een omzet van 58,7 miljoen euro met 565 werknemers in 2023. Eerder stelde FLEGA dat het voor een Vlaams bedrijf fiscaal interessanter wordt om al dan niet gedeeltelijk weg te trekken uit België, zodra het groeit en een aanzienlijke omzet begint te draaien. “Daar waar de recent toegekende taxshelter zuurstof biedt aan jonge gamebedrijven om investeringen aan te trekken, brengt dat systeem weinig soelaas voor bedrijven die al forse groei kennen”, klinkt het.