NIEUW – Torfs laat jonge vrouwen zelf verkoper worden op internet

Wouter Torfs

De schoenendistributeur Torfs, in handen van de gelijknamige familie, kiest resoluut voor internetverkoop. Later dit jaar start hij de website ‘Avail’ op. De doelgroep zijn jonge vrouwen van 18 tot 32 jaar. Klanten kunnen via de website kleding kopen en thuis laten bezorgen. Als ze die producten daarna aanprijzen op Instagram en genoeg volgers en ‘vind-ik-leuks’-hebben, krijgen ze een bepaalde som. Daarnaast worden enkele mode-iconen gevraagd om reclame te maken voor die nieuwe merken. Die zogenaamde ‘curatoren’ verdienen ook geld als ze op sociale media reclame maken voor de merken op ‘Avail’.

Net als andere distributeurs heeft ook Torfs te lijden onder de impact van e-commerce. Definitieve groepscijfers over 2017 zijn nog niet bekend maar de schoenketen incasseerde een verlies. Nu al doet de groep ervaring op met de internetverkoop van schoenen. Dat leert onder meer dat 23 % van alle leveringen door de kopers worden teruggestuurd.



Voor Avail richtte Torfs de 50/50 joint venture op met het investeringsfonds Magnitude 9.5 Ventures. Dat nieuwe bedrijf krijgt zes bestuurders. Drie voor Torfs: Wouter Torfs, Stijn De Knop en Karl Bosmans. Voor Magnitude 9.5 zijn dat Caspar Van Rhijn, Olivier Van Duüren, en Liesbeth Theeuws.