NIEUWKOMER: De familie Beherman, terug van weggeweest

Christian, Jacques en Olivier Beherman. (Foto: Beherman)

De familie Beherman heeft de vastgoedvennootschap Bornem Real Estate opgericht. Bornem in de provincie Antwerpen is de thuisbasis van de familie Beherman die als invoerder van het Japanse automerk Mazda lange tijd in één adem werd genoemd met die andere Vlaamse auto importeur families D’Ieteren en Moorkens. In het eerste overzicht van De Rijkste Belgen in 2000 stond de familie dan ook nog prominent in onze lijst. Maar de voorbije 20 jaren waren de uitdagingen voor Beherman groot. In 2007 nam Mazda de invoer van wagens in eigen handen. Beherman viel daarna terug op de invoer van de merken Saab en Mitsubishi. Saab ging echter in 2011 failliet. En in 2020 besloot Mitsubishi de ontwikkeling van nieuwe modellen stop te zetten en de Europese activiteiten af te bouwen. De familie Beherman moest het hoofd financieel boven water houden onder meer met de verkoop van alle vastgoed op het bedrijvenpark Ragheno aan AG Real Estate. Maar in 2021 betaalde Mitsubishi een schadevergoeding aan de familie van 28 miljoen euro. 18 miljoen daarvan werd datzelfde jaar uitgekeerd als dividend. De familie, in handen van de broers Christian en Jacques Beherman, beide zeventigers, keert terug in de ranglijst met een vermogen van 32 miljoen euro. U leest hier hun verhaal.

De Moldavische immigrant Jospeh Beherman begon zijn carrière als verdeler van het Amerikaanse merk Chrysler in België in 1936. Na de Tweede Wereldoorlog werd het bedrijf een constructeur van voertuigen van het Duitse automerk Borgward en het pantservoertuig BDX voor het Belgisch leger. Beherman startte de import van wagens met onder meer de merken Land Rover, MG, Skoda, Maserati en Rolls Royce. Het grootste succes boekte het bedrijf met de import van Mazda, dat Beherman in 1971 als een van de eerste Aziatische merken naar België haalde.



De naambekendheid van de familie werd een stuk kleiner midden 1996. Op dat moment haalden de broers Jacques en Christian Beherman, zonen van Jospeh, hun bedrijf weg van de beurs door een openbaar bod uit te brengen op 180.000 aandelen die nog in handen waren van het publiek. De familie noemde de beursnotering een ‘ongelukje van de geschiedenis’. Vader Joseph Beherman werd in 1960 aandeelhouder van het taxibedrijf Buxelloise d’Auto-Transports. Dat was genoteerd op de Brusselse beurs. Wanneer het taxibedrijf zijn concessie verloor, bleef er een lege beursschelp achter. Vader Beherman stopte daar de concessie voor Mazda-invoer in.

Toen Mazda de import in 2007 zelf overnam, hield de familie enkel de invoer van Saab over. Nadat het Zweedse merk in 2011 failliet ging, dreigde Beherman alle auto-activiteiten te verliezen. Maar een jaar later konden Jacques en Christian Beherman, de zonen van de oprichter, de invoer van het Japanse merk Mitsubishi overnemen. Maar in 2020 hield Mitsubishi het bekeken op de Europese markt en bouwde hier zijn activiteiten af. De familie Beherman moest het hoofd financieel boven water houden onder meer met de verkoop van al hun vastgoed op het bedrijvenpark Ragheno aan AG Real Estate. Joseph Beherman kreeg de Ragheno-site in 1979 in handen, toen hij de Bruxelloise d’Auto Transport, een vroegere constructeur van paardentrams, fuseerde met Usines Ragheno, een producent van spoorwegmateriaal. In 1990 startte Beherman de ontwikkeling van de industriële site, waar zich de hoofdzetels van De Lijn, het Rode Kruis en de failliete modegroep FNG bevinden.

In 2021 betaalde Mitsubishi een schadevergoeding aan de familie van 28 miljoen euro. 18 miljoen daarvan werd datzelfde jaar uitgekeerd als dividend.