Alcopa, de holding van de familie Moorkens, is in ons land vooral bekend als importeur van de automerken Hyundai, Suzuki en Mitsubishi. Het importeurschap van dat laatste Japanse merk raakte het concern in 2003 echter kwijt. De afgelopen jaren heeft Alcopa flink geïnvesteerd in zijn Europese expansie. De groep is inmiddels eigenaar van de op een na grootste autodealergroep van Zwitserland.
Daarnaast is het Antwerpse concern in zeven Europese landen en Zuid-Afrika invoerder van een groot aantal motor- en scootermerken zoals Suzuki, Peugeot, Aprilla, Gilera en Piaggio. Mee dankzij de overname van de Duitse importeur van de Italiaanse merken Aprilla, Gilera en Piaggio is Alcopa ook belangrijk in de verkoop van motorfietsen. De autodivisie blijft evenwel nog dominant in de groepsomzet. Alcopa beheert in België, Luxemburg en Zwitserland 35 dealerbedrijven. In Zwitserland zijn dat stuk voor stuk bedrijven die meerdere merken vertegenwoordigen.
De Fransman François Hinfray, de voormalige commercieel directeur van de autogroep Renault, is de eerste externe topman van Alcopa. Het familiebedrijf werd tot voor kort steeds geleid door familieleden van oprichter Albert Moorkens. Hinfray volgt Dominique Moorkens op die eind 2009 doorschoof naar de voorzittersstoel van de holding. De commerciële ervaring van Hinfray is een troef voor de uitbouw van de importdivisie van de groep.
Met Hinfray aan het roer lijkt Alcopa steeds losser te komen van de familie Moorkens. Maar Hinfray relativeert zijn komst. ‘Alcopa blijft het bedrijf van de familie Moorkens’, benadrukt de Fransman, die ook een tijd actief was als senior consultant bij The Boston Consulting Group.
Dominique Moorkens krijgt als voorzitter de belangrijke taak om de verschillende takken en generaties Moorkens op dezelfde lijn te houden. De groep heeft nauwelijks schulden en kon de crisis tot dusver doorstaan, maar de autosector gaat wel door een periode van enorme veranderingen. Dominique Moorkens werd in 2009 door koning Albert verheven in de adelstand en wel tot baron.