Patrick Maselis drijft boven op de coronagolven

Patrick Maselis

Het Roeselaarse bedrijf Maselis, in handen van de gelijknamige familie, is marktleider in de Benelux inzake verwerking van granen voor de voedingsindustrie. Maselis kon de eerste zes maanden van dit jaar een double digit omzetgroei van 11 procent noteren. En 2020 was ook al een recordjaar voor het bedrijf. De omzet steeg van 101 naar 106 miljoen euro, de cash flow van 7,5 naar 8,7 miljoen euro. “Ik verwacht dat die trend zich zal verderzetten en om dat op te vangen hebben we geïnvesteerd in twee nieuwe productielijnen: een hoogtechnologische maïs- en havermolen”, zo zegt Patrick Maselis “Onze fabriek wordt ook uitgebreid, van 8.000 m² naar 32.000 m². Daarmee gaat een investering van 15 miljoen euro gepaard.”

Maselis is uitgegroeid tot een belangrijke producent van ‘health food’ op basis van graan. De groep Maselis heeft drie fabrieken, twee in België en één in Hongarije. De maïsmolen, één van de productielijnen in België, verwerkt maïs tot griesmeel en masameel voor diverse partners in de snack food. Daarnaast beschikt Maselis ook over een pellerij en vlokkerij, waar havermout, graanvlokken voor ontbijtgranen en voorgekookte geparelde tarwe worden geproduceerd. Verder is er een extrusieafdeling waar graan onder hoge druk en hoge temperatuur verwerkt wordt tot grondstoffen voor food- en non-foodtoepassingen.



Patrick Maselis, die in zijn vrije tijd uitgroeide tot zo wat de belangrijkste postzegelverzamelaar van België, zoekt niet meteen de pers op. Wanneer hij dat wel doet, is dat om pragmatische redenen. Nu investeert hij in twee nieuwe state-of-the-art productielijnen. Maar dat alleen volstaat niet om de stijgende vraag naar graan bij te houden. “Voor ons nieuwe hoogtechnologische machinepark hebben we dringend nieuwe medewerkers nodig. Op dit moment staan liefst 15 vacatures open”, stelt Patrick Maselis op de website ‘Made in West-Vlaanderen’. “We horen bij de top drie van Europa en zijn zelfs marktleider in de Benelux. Het voorbije jaar legde ons bedrijf ons geen windeieren. Door de coronapandemie hebben vooral retailers en voedingsbedrijven gouden zaken gedaan, en die zijn onze grootste klanten.”