Paul Gheysens incasseert 5 miljoen verlies met zijn mediabedrijf en doekt Newsweek Belgium op

Paul Gheysens (Foto: Belga Images)

De projectontwikkelaar Paul Gheysens kijkt met zijn mediabedrijf Medianation aan tegen een verlies van 5 miljoen euro over het jaar 2022. Het jaar daarvoor bedroeg dat verlies 2,5 miljoen euro. Medianation ging in 2019 van start. Ondertussen pompte Gheysens 17 miljoen euro in het mediabedrijf dat nu aankijkt tegen een overgedragen verlies van net geen 14 miljoen euro. Nog in 2019 kocht Gheysens de rechten van de Belgische editie van het Amerikaanse magazine Newsweek. Maar dat blad raakte nooit van de grond. Begin dit jaar werd het in stilte vereffend. Het verlies bedroeg net geen 2 miljoen euro.

De mediagroep van Paul Gheysens is gebouwd op de politieke website Newsmonkey van Wouter Verschelden en de economische website Business AM van Dominique Dewitte. Elk op zich goede producten maar als groep te weinig sterk om op te tornen tegen concurrenten zoals Christian Van Thillo met zijn mediagroep DPG, bekend van HLN.be en VTM, en de openbare omroep VRT. Nochtans was het die laatste die Gheysens viseerde wanneer hij dit jaar zijn digitale radio Business AM opstartte. Die profileert zich als een nieuwszender die in eerste instantie economisch nieuws brengt, onder meer over innovatieve bedrijven. Daarmee profileert het radiostation zich als een concurrent van de nieuwszender Radio 1 van de VRT.



Paul Gheysens is actief als bouwheer en projectontwikkelaar met zijn groep Ghelamco. Daarnaast is hij eigenaar van de eersteklasse voetbalploeg Antwerp.