Telenet doet wat werd verwacht en neemt De Vijver over

De Australiër John Porter, CEO van Telenet.

Telecom- en kabeloperator Telenet koopt haar partners Mediahuis en Wouter Vandenhaute en Erik Watté weg uit het kapitaal van de holding De Vijver Media. Die laatste overkoepelt de commerciële SBS TV-zenders Vier, Vijf en Zes en het productiehuis Woestijnvis. Mediahuis, bekend van de merken Het Nieuwsblad en De Standaard, controleerde 30 % van De Vijver Media, Vandenhautte en Watté 20 %. Vandenhaute, de oprichter van Woestijnvis, blijft voorlopig wel voorzitter van De Vijver. Mediahuis gaat samen met SBS een digitale reclameregie oprichten.



Telenet stapte in 2015 in De Vijver Media wanneer het aandelen overnam die Sanoma aanhield in het bedrijf. Met een kapitaalverhoging van 32 miljoen bracht het de redding van de groep die bijna kapseizde onder de geflopte lancering van de film The Loft in de Verenigde Staten. De Vijver Media staat voor een omzet van 120 miljoen euro waarvan 85 miljoen uit reclameverkoop via de SBS-zenders. Overnamebedragen worden niet bekend gemaakt. Ter vergelijking, de groep rond concurrent VTM van Christian Van Thillo staat voor een omzet van 260 miljoen aan reclame.

Het kijkgedrag van de consument verandert en zenders moeten opboksen tegen mondiale contentaanbieders als Netflix of Amazon, zo zegt Telenet. Deze spelers investeren massaal in nieuwe series en films en in technologieplatforms om deze beschikbaar te maken, en leggen de lat voor het produceren en aanbieden van content internationaal én nationaal erg hoog. Daarnaast zien lineaire televisiezenders een verschuiving van televisie-advertising naar online advertising waar wereldspelers als Google en Facebook de dienst uitmaken. Al die veranderingen hebben impact op het businessmodel van de klassieke televisieaanbieders. Telenet zet dus in op eigen lokale commerciële content. (Lees verder onder de foto)

Wouter Vandenhaute

Mediahuis heeft sterk geïnvesteerd in Nederlandse print producten. Met de nieuwe reclameregie wil het zich wapenen binnen de digitale mediarevolutie. Wouter Vandenhaute blijft voorlopig nog voorzitter van De Vijver Media. Hij kan zich nu volledig toeleggen op zijn sportinvesteringen.