Philippe D’heygere [494]

Vermogen € 30 606 000
Gekend als Lapauw
Activiteit Productie van industriële wasmachines
Inplanting Menen (W-Vl)
Huidige positie 494


Vader Jacques D’heygere was actief als tabaksverwerker in de tabaksstreek rond Menen. Zijn oudste zoon Philippe koos echter voor de industrie. Hij bouwde het bedrijf Stow uit tot een belangrijke speler in de productie van industriële stapelrekken. Na 13 jaar aan de leiding te hebben gestaan van Stow verkocht hij het bedrijf in 2001 aan de Zwitserse groep Kardex. Daarna bleef het bijna 10 jaar stil rond D’heygere. Maar achter de schermen was hij actief als lid van het investeringsfonds Creafund en zette hij zijn eerste stappen in de vastgoedwereld.

In 2010 dook hij ineens terug op als de overnemer van het Kortrijkse bedrijf Lapauw, producent van industriële wasmachines. D’heygere wou met Lapauw nieuwe geografische markten aansnijden en dat lukte ook. Al in 2011 haalde hij opnieuw het nieuws meteen groot order voor Lapauw, de Saoudi-Arabische groep Bin Laden, gekend van haar terroristische telg Osama. De Saoudi’s bestelden 60 machines, de grootste bestelling ooit uit de geschiedenis van Lapauw.

Philippe D’heygere staat bekend als een netwerker, vooral dan in Vlaanderen. Met de verkoop van Stow leek dat even verkeerd te lopen. D’heygere had een aantal investeerders aangetrokken om Stow te ondersteunen. Eén daarvan was Christian Dumolin, sterkhouder in industrieel West-Vlaanderen. In 2001 vroeg D’heygere om de vier investeerders uit te kopen, wat ook gebeurde. Maar meteen daarna verkocht D’heygere Stow voor veel meer geld aan Kardex. Dat was niet naar de zin van Dumolin die compensatie eiste, en na enkele jaren procederen ook kreeg.

D’Heygere profileert zich ook als verdediger van het koningshuis. “Een republiek lijkt me minder stabiel, omdat ook een president steeds een politieke kleur heeft. België is een stabiel land, zij het met onstabiele ministers. Juist daarom is het zo belangrijk dat onze koning zich nooit bekent tot een politieke familie.” zo zei hij ooit in de krant De Tijd. Koning Albert heeft volgens D’heygere een vlekkeloos parcours afgelegd – “althans als koning der Belgen. Hij is charismatisch, los, heeft humor en bracht bedrijven in contact met overheden. Filip is met de jaren moeten groeien, maar op de jongste handelsmissies kwam hij zeer beslagen over. In vergaderingen met lokale autoriteiten kan hij best wel wat pushen. Er is een groot verschil tussen hoe de pers hem te zien krijgt, en hoe hij zich gedraagt tijdens een losse babbel met ondernemers. Dan is hij vlot, humoristisch en to the point. We vertellen dan zelfs moppen.” D’heygere leerde Filip kennen toen die nog als kroonprins economische missies leidde. Zo trokken beiden samen naar het prestigieuse World Economic Forum in het Zwitserse Davos. Beide heren zijn ook liefhebbers van een goede sigaar.