Broer en zus Dieter en Margo Kuijl liggen aan de basis van het bedrijf St. Paul in Lokeren. St. Paul levert “oplossingen voor kaas”. Het bedrijf levert producten aan de voedingsindustrie die ze op haar beurt gebruikt bij de productie van allerlei voedingsproducten die worden opgewarmd en waarbij smeltkaas een belangrijke factor is.
St. Paul staat voor drie productlijnen: gethermiseerde kaas, pro-cheese en analoog. Daarbij staat steeds het gebruik in de industrie centraal. Gethermiseerde kaas vindt zijn toepassing in die gevallen waar hoge microbiologische waarden een probleem kunnen vormen. Door de inzet van gethermiseerde kaas bij kant-en-klare maaltijden kan de houdbaarheid aanzienlijk verlengd worden. Pro cheese is dan weer een gethermiseerde smeltkaas waarbij 3% melkvreemde functionele ingrediënten betere eigenschappen aan de kaas geven, waardoor een nog betere sturing van de functionaliteit mogelijk is, zo leert de website van het bedrijf. Dat laatste moet u lezen als: de pro cheese wordt warm en smelt maar loopt niet weg uit het product. Analoog en zuivelbereidingen worden geproduceerd op basis van volledig plantaardige ingrediënten of een product waar magere kaas de basis vormt. Hieraan kunnen plantaardige oliën en eventuele plantaardige alternatieve eiwitten en koolhydraten toegevoegd worden. Het bedrijf begeeft zich daarbij niet altijd op evident terrein. Met name consumentenorganisaties maken regelmatig ophef over het gebruik van analoog en andere “kaasoplossingen” waarbij verwarring bestaat met het begrip kaas.
En St. Paul heeft nog andere katten te geselen. Zo publiceert het bedrijf geen omzetcijfers en dat om “gegronde concurrentiële redenen”. Concurrenten kijken mee over de schouder en willen graag weten welk volume kaasoplossingen bij St. Paul van de band rollen. Het bedrijf heeft bij het ministerie van Economische Zaken een aanvraag lopen die deze afwijking van niet-publicatie moet toestaan.