Biergigant AB Inbev is klaar voor wereldkampioenschap voetbal

De biermultinational AB Inbev, mee in handen van Alexandre Van Damme en de families de Spoelberch en de Mévius, verwacht wereldwijd een omzetgroei van 0,5 tot 1 % als gevolg van het wereldkampioenschap voetbal. Dat gaat deze zomer van start en is het meest bekeken sportevenement ter wereld. AB Inbev verwacht een positieve impact in alle markten waar het actief is. Grootste inzet vormt het Amerikaanse merk Budweiser, het officiële merk van het kampioenschap. In België wordt alles ingezet op Jupiler. Maar, vreemd genoeg verdwijnt die merknaam tijdens het kampioenschap van de markt en wordt het vervangen door “Belgium”. Een aantal marketingspecialisten vinden dat een vreemde gang van zaken.



Het wereldkampioenschap voetbal vindt plaats in Rusland, een land waar de Deense biergroep Carlsberg de markt domineert. Volgens Carlsberg krimpte de Russische biermarkt het voorbije jaar met 5%, voornamelijk als gevolg van negatieve economische vooruitzichten. AB Inbev concentreert zich dan ook in de eerste plaats op zijn bestaande afzetmarkten zowel in Europa, de VS als Latijns-Amerika. Net zoals in België is AB Inbev sponsor van de nationale ploegen in Peru en Colombia.

AB Inbev lanceerde zijn voetbalcampagne met een tv-spot waarin honderden drones bierflesjes transporteren. Eert boven St. Louis, de thuisstad van Budweiser, daarna over Rio de Janeiro en de Latijns-Amerikaanse jungle, om via Shangai en het Verenigd Koninkrijk in Rusland te belanden. Het is een nogal duistere spot die eindigt met de slogan “Light up the FIFA worldcup”, wat ook al een (moeilijke) verwijzing is naar het nieuwe “light beer” van Budweiser.

Jupiler wordt Belgium

In België vervangt AB Inbev de merknaam Jupiler tijdens het tornooi in Belgium. Een vreemde manier om je naam te versterken, zeggen nuchtere marketingspecialisten die dan ook weinig verwachten van de actie. Jupiler is met name steeds minder aantrekkelijk bij jonge consumenten. Die kiezen meer en meer voor speciaalbieren. (Lees verder onder de foto)

AB Inbev moet alvast een eerste tegenvaller verwerken. Radja Nainggolan gaat niet mee met de Rode Duivels naar Rusland maar hij staat wel afgebeeld op de speciale editie bierglazen die Jupiler, Belgium dus, maakte voor het wereldkampioenschap. Ook elders moet AB Inbev wel wat tegenslagen verwerken. Na de reuze overname van SAB Miller verloor de groep een kwart van zijn waarde op de beurs. Algemeen wordt verwacht dat die overname zal leiden tot belangrijke kostenbesparingen. Maar de investeerders zeggen blijkbaar: eerst zien en daarna geloven.