Bob Verbeeck gaat supporters analyseren, en dan verkopen

Golazo, het sportbedrijf van Bob Verbeeck, gaat de digitale profielen van sportliefhebbers analyseren en bundelen. Op die manier zal de basis worden gelegd voor bedrijven die een merkenstrategie willen uitbouwen gelinkt aan sport. Golazo doet dit via haar nieuwe dochter Hincha, het Spaanse woord voor supporter. Hincha zal alle digitale bronnen zoals Facebook en Instagram fijnmalen. Maar ook alle klanteninformatie die Golazo genereert met zijn eigen sportevenementen zal door Hincha worden gevaloriseerd.



Om meteen een voorbeeld te noemen. RSC Anderlecht, de voetbalploeg van Marc Coucke, heeft bijna 1 miljoen volgers op Facebook en 0,16 miljoen op Twitter. Wie die profielen kan fijn tunen en koppelen aan consumentenprofielen, zit op een digitale goudmijn. Hincha wil ook inspelen op de ‘influencer marketing’, onder meer met filmpjes en foto’s die sporters en ploegen samen met bedrijven viraal kunnen verspreiden. “Maar die vorm van digitale marketing wordt allerminst de kern van waar Hincha om draait.”, zegt Gert van Goolen van Golazo in de Tijd. “Hincha wil dieper en strategischer werken. De bedoeling is bedrijven en sportorganisaties een merkenstrategie aan te bieden, niet op basis van buikgevoel, maar met duidelijke gegevens over hun fans en klanten. Wat ziet die online, wat denkt die, hoe reageert die op online acties? De bedoeling is dat wij met harde cijfers ook de impact en resultaten van onze online marketing bewijzen aan onze klanten.”

Golazo organiseert jaarlijks 600 sportevenementen, zoals de Brussels Marathon en de Antwerp 10 Miles. Vorig jaar namen daar 1,7 miljoen mensen aan deel en bezochten 2,5 miljoen mensen de Golazo-trainings- en gezondheidsapps, zoals het bekende Start2Run. Met Energy Lab heeft Golazo een persoonlijk coaching- en sporttestcentrum, dat ook op een berg data zit. Ook die zullen door Hincha worden verwerkt.

Op de markt van digitale sportmarketing zal Bob Verbeeck in Wouter Vandenhaute een concurrent vinden. Vandenhaute is mede-eigenaar van Sporthouse Group, actief in digitale sportmarketing en dus een directe concurrent van Hincha. Daarnaast organiseren Verbeeck en Vandenhaute samen een aantal evenementen voor wielertoeristen en zijn beide ook partners in de organisatie van het WK wielrennen in Vlaanderen in 2021.