Voedselverspilling is één van de grote toekomstige uitdagingen. Wereldwijd gaat één derde van het geproduceerde voedsel verloren. In totaal goed voor jaarlijks 1,3 miljard ton voedsel. In Europa gaat het om 222 miljoen ton, bijna evenveel als de volledige voedselproductie van de sub-Sahara in Afrika van 230 miljoen ton.
Een deel van die verspilling komt op rekening van de brouwers. Hun restproducten worden in het beste geval gebruikt als veevoeder. Maar de meeste graanresten worden gestort of verbrand. AB Inbev lijkt zich nu voorzichtig te positioneren in deze wereldproblematiek. Probleem in dit verhaal is perceptie. Kwetsbaarste voedsel is groenten en fruit. Het uiterlijk van het product bepaalt de verkoopbaarheid. En die twee staan niet in gelijke verhouding tegenover elkaar. Hetzelfde geldt voor de graanresten. Met wat inventiviteit kunnen die gebruikt worden in de productie van bijvoorbeeld brood. Alleen ziet dat brood er niet uit. Ook Canvas staat voor die uitdaging. Hun drank is een grijsachtig, melkproduct dat via smaakversterkers zijn grootste verkoopkracht krijgt. Er zijn vijf smaken in de maak: Original, Cold Brew Latte (koffie), Cocoa (cacao), Turmeric Chai (thee met kurkuma) en Matcha (groene thee). De baseline van ZxVentures luidt: We are brewing the future.