Lingerieproducent Van de Velde ziet cash flow halveren

Slaagt de beursgenoteerde lingerieproducent Van de Velde er in terug aansluiting te vinden met groei? De voorbije jaren incasseerde het familiaal verankerde bedrijf forse klappen onder meer als gevolg van de gemiste e-commerce distributie. Nu lijkt de omzetval gestopt te zijn. Maar zware investeringen in informatica en e-commerce zorgen er voor dat de operationele cash flow van het bedrijf vorig jaar terugviel van 35 op 17 miljoen euro. Het rechttrekken van het bedrijf berust nu bij de 60-jarige Marleen Vaesen die eind vorig jaar benoemd werd tot CEO. Vaesen werd begin 2018 de wacht aangezegd door Hein Deprez als CEO van het groentenbedrijf Greenyard.



Van de Velde, met hoofdzetel in het Oost-Vlaamse Schellebelle, is onder meer bekend van de merken Marie-Jo en Primadonna. Begin dit jaar liet Van de Velde al laten weten dat de omzet met bijna 2 procent was gedaald tot 205,2 miljoen euro. Op vergelijkbare basis bedroeg de daling 1,2 procent. De nettowinst zakte met een kwart tot 25,5 miljoen euro, zo blijkt nu. Van de Velde stelt een stabiel dividend voor van 1,03 euro per aandeel. Wat de vooruitzichten betreft, houdt de onderneming het erop dat de gekozen focus “op retailpartners en merken” ertoe zal leiden dat “de fundamenten van ons bedrijf zullen verstevigen op lange termijn”.