Lotus dividend van 18,3 miljoen euro voor de familie Boone

Lotus wordt Biscoff, ook op de nieuwe verpakkingen in België.

De koekjesproducent Lotus Bakeries heeft in 2022 beter dan verwacht gepresteerd. De omzet steeg afgelopen jaar met 17 procent, ofwel met een recordbedrag van 127,2 miljoen euro, tot 877,5 miljoen euro. De winst steeg met 13 % tot 106 miljoen euro. Het bruto dividend steeg met bijna evenveel tot 45 euro per aandeel tegenover 40 het voorafgaande jaar. Dat levert de familie Boone die 50 % controleert van het bedrijf een globaal bruto dividend op van 18,3 miljoen euro. Vorig jaar was dat nog 16 miljoen euro. In een commentaar waarschuwt CEO Jan Boone dat de inflatie moet gecounterd worden door prijsstijgingen maar dat mag niet gaan ten koste van de betaalbaarheid van de Lotus koekjes. Betaalbaarheid blijft essentieel, aldus Boone. Afwachten dus wat dat zal beteken in winstcijfers voor 2023.

De eerste en grootste strategische pijler van Lotus, de speculooskoekjes van het internationale merk Lotus Biscoff noteerde een omzetgroei van 25 % en is daarmee goed voor de helft van de groepsomzet of dus 438 miljoen euro. Tien jaar terug bedroeg die omzet nog 100 miljoen euro wat neerkomt op een gemiddelde jaarlijkse internationale groei van 15 %. De tweede pijler, de zogenaamde ‘gezonde koekjes’ onder de naam Lotus Natural Foods groeiden eveneens met 24 % tot een omzet van 175 miljoen euro. De overige omzet boekt Lotus met haar speculoos producten op de thuismarkten van België, Nederland, Frankrijk en Zweden.



Het succes van het internationale merk Biscoff dringt zich steeds verder op in de groep. Tegen eind 2023 zal de naam Biscoff op alle verpakkingen, dus ook in België, het meest prominente logo worden met daaronder in kleiner formaat het Lotus merklogo.

Ook voor 2023 zal de inflatie hoog blijven, waarschuwt Lotus tenslotte. De druk op de arbeidskost blijft daarbij aanzienlijk. Die moet worden opgevangen door prijsstijgingen. “Maar, zo waarschuwt CEO jan Boone, de prijsverhogingen moeten eerlijk en verantwoord zijn. Uiteindelijk willen we onze producten betaalbaar houden. Betaalbaarheid is essentieel voor al onze producten in de drie pijlers.” De vraag is in hoeverre de omzetgroei zal primeren op de winstgroei. Dat zal zich ultiem ook vertalen in het dividend. De voorbije drie jaar bedroeg het gecumuleerd dividend voor de familie Boone 55 miljoen euro. Daarnaast verkocht de familie nog eens 9 % van de Lotus-aandelen. Die operatie was dan weer goed voor een opbrengst van 326 miljoen euro.