NIEUW – Christian Cigrang verhuist bulk schepen van Luxemburg naar Zwitserland

Christian Cigrang

De immer discrete havenondernemer Christian Cigrang blijft afrekenen met de aanhoudende crisis in de zeegebonden activiteit van droge bulktransport. In 2017 verschoof hij zijn droge bulk schepen van zijn Luxemburgse holding CldN Vrac naar zijn ook al Luxemburgse holding CldN Armateurs. Die laatste verhuist nu naar Zwitserland. Volgens Cigrang verhindert de Europese wetgeving de verkoop van strategische eigendommen van de scheepvaartgroep. Brexit zorgt voor juridische onverenigbaarheden en handelssancties tussen de VS en Europa ronden het plaatje af. Globaal boekt het bedrijf van Cigrang vorig jaar een netto winst van 42 miljoen euro. Zijn vermogen stijgt van 1,39 naar 1,45 miljard euro.

Na de verkoop van zijn bulk schepen heeft CldN Vrac nog 80 gecharterde schepen in dienst. Toch blijft de groep verlieslatend en wel voor 34 miljoen euro in 2018. CldN Armateurs daarentegen staat voor een winst van 24 miljoen euro. Het belangrijkste onderdeel van Cigrangs activiteiten blijft CldN Lignes dat staat voor ferrydiensten en ro-ro transporten tussen hoofdzakelijk de Benelux, het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Ro-ro staat voor ‘roll on roll off’. Die schepen worden hoofdzakelijk ingezet voor transport van voertuigen over zee. De omzet van CldN Lignes steeg van 667 naar 725 miljoen euro. De netto winst daalde wel van 65 tot 40 miljoen euro. Lignes baat 27 ro-ro schepen uit. In België is de groep vooral bekend onder de naam Cobelfret.



Christian Cigrang diversifieert ook volop, weg van de havengebonden activiteiten. Zo is hij onder meer aandeelhouder van de vermogensbank Degroof Petercam. Recent werd hij ook aandeelhouder van de bouwgroep Etex van de familie Emsens. Zijn diversificatieholding CldN Finance zag zijn portefeuille stijgen van 158 naar 184 miljoen euro.