NIEUW – Christian Cigrang sluit terug aan met winst

Christian Cigrang

De scheepvaartgroep van de familie Cigrang verteert langzaam het moeilijke jaar 2016. Vorig jaar kon de groep CLdN Armateurs, specialist in droge bulk goederen, 18 miljoen euro verlies omslaan in 12 miljoen euro winst. CLdN Vrac verkocht in 2016 al zijn eigen bulk schepen, wat resulteerde in een verlies van 108 miljoen dollar. Vorig jaar kon dat verlies worden beperkt tot 10 miljoen dollar. CLdN Lignes, specialist in ferry-, ro-ro transport en havenactiviteiten, blijft de cash cow van de groep. Toch daalt de winst hier van 108 naar 65 miljoen euro, voornamelijk als gevolg van hogere onderhoudskosten van schepen. Het vermogen van de familie stijgt terug tot 1,39 miljard euro, goed voor de 22ste plaats in onze ranglijst.



De operationele holdings van de familie Cigrang zijn allen verankerd in Luxemburg. De groep is gebaseerd op twee belangrijke activiteiten: havengebonden transporten met ferryschepen enerzijds en bulktransporten van stortgoederen anderzijds. Vooral die laatste activiteit staat de voorbije jaren onder druk. Daarom besloot Cigrang een belangrijk deel van zijn eigen bulkschepen te verkopen en terug te vallen op gecharterde transporten. De omzet van CLDN Vrac steeg daarbij wel van 377 naar 393 miljoen euro. Het verlies dat werd geïncasseerd op de verkoop van schepen, om en bij 100 miljoen euro, lijkt verteerd. De groep is daarmee ook verlost van de conjuncturele druk op hun activiteit. Door de interne herschikkingen stijgt de omzet van CLdN Armateurs van 53 naar 192 miljoen dollar. Voor CLdN Lignes stagneerde de omzet op 667 miljoen euro.

Recent kwam de familie twee keer in het nieuws. In november vorig jaar verraste Cigrang de buitenwereld met de mededeling dat hij een participatie van 5 % had opgebouwd in Euronav, de beursgenoteerde groep gespecialiseerd in olietankers. Hij kocht de aandelen tegen 6 euro, de koers piekte ondertussen terug tot 8 euro. Enkel maanden later kwam het nieuws dat de familie 18 miljoen euro betaalde om eigenaar te worden van het eiland Espalmador in de Spaanse Balearen. Het eiland van 3 kilometer lang en 800 meter breed is geliefd bij de meest vermogenden van deze wereld.

De familie controleert nog een vierde Luxemburgse holding, CLdN Finance. Die bevat de niet-havengebonden diversificaties waaronder een belang in de zakenbank Degroof Petercam.


Download PDF