NIEUW – Familie Baert haalt met Concentra een winst van 39 miljoen euro

(Foto: Belga Images)

De Limburgse familie Baert kan met haar holding Concentra terugblikken op een sterk 2020. Als belangrijkste activa beheert de familie een participatie van 32 % in Mediahuis, de groep die onder leiding van Thomas Leysen onder meer de vroegere kranten Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen van de familie Baert combineert met De Standaard en Het Nieuwsblad. Het coronajaar 2020 kenmerkte zich voor Mediahuis door een sterke toename van het aantal digitale abonnees. Samen met de éénmalige opbrengst uit de verkoop van vastgoed in Nederland en België kon Concentra het jaar afsluiten met een winst van 39,8 miljoen euro, goed voor een dividend van 4,6 miljoen euro. Het vermogen van de familie Baert stijgt door tot 131 miljoen euro. Ook dit jaar kondigt zich trouwens goed aan. De familie incasseert een winst van 12 miljoen euro op de verkoop door Mediahuis van de puzzelgroep Keesing voor 60 miljoen euro.

Mediahuis behaalde in 2020 een geconsolideerde omzet van 990 miljoen euro, goed voor een operationeel resultaat van 121,9 miljoen euro en een netto winst van 58,6 miljoen. Nog vorig jaar werd Mediahuis eigenaar van Luxemburger Wort, de grootste Luxemburgse krant. Na Nederland veroverde Mediahuis ook Ierland met de overname van Independant News Media (INM), de grootste Ierse persgroep. Mogelijks schuilt daar wel nog een adder onder het gras. In Ierland wordt immers nog een juridisch dispuut uitgevochten tussen Robert Pitt en Leslie Buckley. Eerstgenoemde nam in 2017 ontslag als CEO van het beursgenoteerde INM nadat voorzitter Buckley hem onder zou hebben gezet bij de (mislukte) overname van een radiostation. Mediahuis zegt als eigenaar van INM mee verantwoordelijk te zijn bij een eventuele veroordeling. Daarvoor zijn wel geen voorzieningen aangelegd.



Mediahuis haalt nu 49 % van zijn omzet in Nederland, met onder meer de krant De Telegraaf, 28 % in België, 18 % in Ierland en 5 % in Luxemburg. In de Verenigde Staten investeerde Mediahuis in de New Yorks-Berlijnse startup BUNCH. Die ontwikkelde de AI leadership coach, een iPhone app via dewelke jonge ‘millennial’ managers dagelijks een 2 minuten durende gepersonaliseerde coaching ontvangen.