MEDIA – Thomas Leysen en Mediahuis gaan naar een omzet van 1 miljard euro

(Beeld: Kanaal Z)

Het Vlaamse mediabedrijf Mediahuis gaat dit jaar naar een groepsomzet van om en bij 1 miljard euro, goed voor een operationele cash flow van 150 miljoen euro en een bedrijfswinst van 100 miljoen euro. En dat ondanks het verlies dat de groep incasseert aan gedaalde reclame inkomsten in coronatijden. Dat zegt Thomas Leysen, hoofdaandeelhouder van Mediahuis, in gesprek met Jan De Meulemeester op Kanaal Z. Mediahuis is onder meer gekend als eigenaar van de krantentitels De Standaard en Het Nieuwsblad in Vlaanderen en NRC en de Telegraaf in Nederland. Samen met zijn concurrent DPG van Christian Van Thillo controleert Leysen meteen zowat heel de Vlaamse én de Nederlandse krantenmarkt. Volgens Leysen kijken ook heel wat buitenlandse mediabedrijven naar de expansieve strategie van hun Vlaamse collega-concurrenten.

De voorbije jaren profileert Thomas Leysen zich meer en meer als de stabiele factor binnen Mediahuis. Hij consolideert de krantengroep ook binnen zijn eigen holding Tradicor. Minderheidsaandeelhouders van Mediahuis zijn daarbij onder meer de families Van Waeyenberge en Vlerick. Met Leysen werd Mediahuis op het pad gezet van internationale groei. Naast de expansie in Nederland kocht Mediahuis recent onder meer Independent News & Media (INM), de Ierse uitgever van de kranten Irish Independent, Sunday Independent en The Belfast Telegraph en Saint-Paul Luxembourg, dat onder meer de Luxemburger Wort uitgeeft.



Op Kanaal Z legt Leysen zijn strategie in eenvoudige woorden uit. Zolang de markt vragende partij is voor print media zullen die gedrukt en verkocht worden. Ondertussen wordt volop ingezet op de verkoop van digitale abonnementen. En volgens Leysen is het precies die laatste activiteit die sterk groeit. Zijn bedrijf verloor de voorbije maanden ‘tientallen miljoenen’ aan minder reclame inkomsten als gevolg van corona. Maar dat wordt goed gemaakt door gestegen digitale omzet. In Nederland, zo zegt Leysen, bestaat de helft van onze lezers van de kwaliteitskrant NRC uit digitale abonnees. “We winnen daar drie keer meer digitale abonnees dan dat we papieren abonnees verliezen.” aldus Leysen die stelt dat mediabedrijven de transitie naar digitale producten moeten pushen. In Ierland bijvoorbeeld bestaat geen traditie van abonnementen op kranten, alles wordt los verkocht. Mediahuis mikte er op 8.000 digitale abonnees voor The Irish Independent. Het zijn er 30.000 geworden, naast de 70.000 papieren exemplaren. Nog volgens Leysen zijn er heel wat Europese mediabedrijven die toekijken naar wat Mediahuis en DPG doen in België.