De mediagroep DPG van Christian Van Thillo zag zijn nettowinst vorig jaar met 2 % groeien tot 129 miljoen euro. De groepsomzet steeg met 4 % tot 1,64 miljard euro. Door de onzekere coronatijden besliste Van Thillo geen dividend uit te keren. In 2018 bedroeg dat dividend nog 42 miljoen euro en 40 miljoen euro in 2017. 2020 zal in elk geval getekend zijn door de forse terugval in advertenties sedert het uitbreken van de coronacrisis. Daarnaast stelt zich de vraag hoe het consumentenvertrouwen en daarmee het vertrouwen van adverteerders zich zullen ontwikkelen in het post-corona tijdperk.
“In de 3 landen waar wij actief zijn (België, Nederland en Denemarken) voelt onze onderneming hiervan de impact.”, zo zegt Christian Van Thillo, uitvoerend voorzitter van DPG in een persbericht. “De meeste medewerkers werken sinds 12 maart van thuis uit, maar slagen er voorlopig wonderwel in om al onze media succesvol te laten verschijnen. In deze verwarrende tijden is de nood aan kwalitatief betrouwbaar nieuws enorm en de behoefte aan entertainment groot, waardoor het bereik van onze nieuwsmedia en televisiezenders explosief gestegen is. De pijn zit hem echter in de advertentiemarkt die sinds medio maart een sterke daling laat zien. De grote vraag is hoe zich komende periode het consumentenvertrouwen en daarmee het vertrouwen van adverteerders zullen ontwikkelen.”
DPG mikt voor de toekomst duidelijk op de digitale media met de drie grote nieuwssites ad.nl, hln.be en bt.dk die een leidende positie bekleden in hun respectievelijke markten. De groep heeft intussen ruim 400.000 digitale abonnees, waardoor de totale marge op de lezersmarkt terug groeit. Ook de inkomsten uit digitale advertenties zijn substantieel gestegen, maar nog onvoldoende om de daling in print-advertenties op te vangen. De tijdschriften van de groep presteerden beter dan verwacht en presteerden financieel opnieuw sterk.
De televisie activiteiten in België hadden het moeilijker door een omzetdaling uit advertenties van 4%. Om in te spelen op veranderende kijkgewoontes is het gratis videoplatform VTM GO gelanceerd dat nu bijna 600.000 actieve gebruikers telt. Er is een strategisch erg belangrijke joint-venture gesloten met Telenet om een betalend video-streaming platform te ontwikkelen dat dit najaar gelanceerd zal worden. Dit heeft tot gevolg dat het televisiebedrijf zich verder ontwikkelt naar een breed videobedrijf dat actief is op alle platformen. (Lees verder onder de foto)
DPG Media maakte eind vorig jaar bekend dat het een akkoord had bereikt om Sanoma Media Netherlands over te nemen. Deze overname werd op 10 april goedgekeurd door de Nederlandse mededingingsautoriteit. Dankzij deze overname voegt DPG een breed portfolio van tijdschriften en digitale media toe aan haar Nederlandse activiteiten, met een omzet van 355 miljoen euro. De cijfers worden vanaf april geconsolideerd en dat is ook het startpunt van de integratie.
“Het spreekt voor zich dat de corona-crisis een impact zal hebben op de resultaten van de groep voor 2020. De voorspelbaarheid hiervan, is echter erg beperkt. Heel veel zal afhangen van hoe en wanneer de overheden de economie terug willen en kunnen activeren. Dit wordt een complexe maar cruciale oefening.”, aldus nog het persbericht.