NIEUW – Franse Dassault bouwt Belgische Sabca-dochter om tot investeringsholding

Laurent Dassault, drijvende kracht achter de huidige operatie.

De Franse vliegtuigbouwer Dassault, in handen van de gelijknamige familie, heeft het kapitaal van zijn Belgische dochter Dassault Belgique Aviation opgetrokken met 253 miljoen euro tot 478 miljoen euro. Het doet dat door een participatie in te brengen van 4,6 % die het aanhoudt in de Franse beursgenoteerde biotechgroep BioMérieux. De naam van de Belgische dochter wordt meteen ook gewijzigd in Sitam Belgique. Die Belgische dochter was tot begin dit jaar de moedergroep van de Belgische vliegtuigbouwer Sabca. Maar die werd in januari dit jaar door Dassault verkocht aan het vliegtuigonderhoudsbedrijf Sabena Aerospace en de federale overheid via de investeringsmaatschappij FPIM, beiden verenigd onder de koepel van de lucht- en ruimtevaartgroep Blueberry.

BioMérieux is wereldwijd actief als diagnosebedrijf met kanker als specialiteit. Het Franse bedrijf is geen onbekende in België. Sedert 2009 is de Belgische holding Sofina van de familie Boël één van de vaste aandeelhouders van het bedrijf. Dassault lijkt Sabca trouwens niet los te laten. Precies vandaag werd bekend dat Sabca verschillende onderdelen gaat bouwen van de Falcon 6X, de nieuwste privéjet van de Franse vliegtuigbouwer Dassault Aviation. Dat levert ‘minstens vijftig directe jobs op’, verspreid over de Sabca-fabrieken in Brussel, Lummen en Casablanca (Marokko). In haar Brusselse fabriek zal Sabca een van de brandstoftanks bouwen, die bestaat uit 1.500 onderdelen. Het reservoir heeft een capaciteit van 4.500 liter. De Falcon 6X is de nieuwste privé-jet van Dassault. Het toestel, met plaats voor 16 mensen, heeft een reikwijdte van maximaal 10.000 kilometer. De eerste vlucht is gepland voor volgend jaar en de leveringen moeten starten in 2022.