NIEUW – Imperbel klimt uit het rood

Het bedrijf Imperbel, bekend van zijn dakisolatiemateriaal Derbigum, kon het boekjaar 2018 afsluiten met een lichte winst van 0,6 miljoen euro. Het laatste winstcijfer van het bedrijf dateerde al van 2013. Imperbel ziet zijn omzet wel dalen van 109 naar 97 miljoen euro. Het Amerikaanse filiaal Derbigum Americas werd verkocht. Later dit jaar wordt in Perwez een nieuwe productielijn in gebruik genomen. Het bedrijf wordt nog steeds gecontroleerd in gelijke delen door de Belgische families Blake en de Goussencourt en de Nederlandse familie Van de Pol. Christophe Convent is er onafhankelijk bestuurder. Convent is de schoonbroer van mediamagnaat Christian Van Thillo.



In 2017 had Imperbel onder meer af te rekenen met een tekort aan isolatiematerialen in West-Europa. Dat was het gevolg van een tekort aan MID, een basisproduct voor de aanmaak van isolatieplaten. Een nieuwe fabriek in Saoudi-Arabië zorgde echter voor een ommekeer en stabilisering van de markt in 2018. Het bedrijf verwerkt ook meer en meer zogenaamde secundaire, gerecycleerde grondstoffen. Intern vereenvoudigde Imperbel ook zijn eigen structuur.

UPDATE

Mededeling derijkstebelgen.be

Klacht Imperbel tegen derijkstebelgen.be bij de Raad voor de Journalistiek gegrond. De Raad voor de Journalistiek heeft een klacht van Imperbel tegen derijkstebelgen.be gegrond verklaard. Het artikel gaat over de financiële resultaten van Imperbel. Imperbel heeft de redactie gewezen op onnauwkeurigheden in het artikel over zijn product en over de aandeelhouders. Verder heeft Imperbel bijkomende relevante feitelijke informatie gegeven over winstcijfers van het bedrijf en van de groep. De hoofdredacteur liet in zijn mailverkeer met Imperbel weten dat hij bijkomende informatie wilde verwerken of eventuele fouten wilde rechtzetten, maar heeft dat niet gedaan. Hij heeft de bijkomende informatie over het product en de winstcijfers niet verwerkt en heeft de bemerking over het aandeelhouderschap niet opgenomen in het betwiste artikel, terwijl hij dat wel deed in een oud artikel. De volledige uitspraak van de Raad voor de Journalistiek is te lezen op www.rvdj.be.


Download PDF